Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wnioski przyjęte. I co dalej?

inforail
02.09.2020 15:45

Inwestycje, którezostaną zrealizowane w programie Kolej Plus pomogą zwalczyć wykluczeniekomunikacyjne – poinformował cytowany w środowym komunikacie wiceministerinfrastruktury Andrzej Bittel. Nabór wniosków w programie wartości 6,6 mld złzakończył się pod koniec sierpnia.

“Inwestycje kolejowe w ramach programu Kolej Plus skuteczniepomogą zwalczyć wykluczenie komunikacyjne oraz sprzyjają utrzymaniu gospodarkina ścieżce rozwoju gospodarczego. W regionach poprawią się warunki życiamieszkańców. Program Kolej Plus to rozwój komunikacji dostępnej, ekologicznej iatrakcyjnej” – powiedział Bittel.

Nabór wniosków programie zakończył się 26 sierpnia. Do PKPPolskich Linii Kolejowych wpłynęło 96 wniosków ze wszystkich województw.Obejmują one remont, odtworzenie lub budowę nowych linii kolejowych, a takżebudowę nowych przystanków, mijanek i łącznic kolejowych.

Budżet Programu to 6,6 mld zł, w tym ok. 5,6 mld zł stanowiąśrodki budżetu państwa tj. 85 proc. wartości inwestycji, a ok.1 mld zł tośrodki jednostek samorządu terytorialnego tj. 15 proc.

Jak informują PKP PLK, wnioski złożyły zarządy województw,starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin oraz stowarzyszenia. Nadesłane wnioskiobejmują projekty na kwotę około 25 mld zł. To prawie czterokrotnie więcej niżobecnie przewiduje program Kolej Plus.

Najwięcej wniosków złożyły województwa: śląskie (19),podkarpackie (11), małopolskie i mazowieckie (9), lubuskie (8). Ponadtowpłynęły zgłoszenia z województw: warmińsko- mazurskie i kujawsko-pomorskie(6), dolnośląskie, lubelskie i wielkopolskie (5), zachodniopomorskie (4),łódzkie, podlaskie, świętokrzyskie, pomorskie (2) oraz opolskie (1).

Wnioski dotyczą linii kolejowych o długości ok. 2 tys. km.Propozycje złożono na nowe trasy, niewykorzystywane od lat lub tylko o ruchutowarowym.

Jak informują PKP PLK, 71 wniosków dotyczy tzw. projektówliniowych (modernizacja, rewitalizacja, odbudowa lub budowa nowych liniikolejowych). 25 wniosków zostało złożonych na projekty punkowe (łącznice,mijanki, infrastruktura obsługi pasażerskiej tj. peron, przystanek, urządzeniasterowania ruchem kolejowym, przebudowa układów torowych).

Zarządca kolejowej infrastruktury do 26 listopada br. Maczas by przeanalizować wnioski. Do kolejnego etapu przejdą propozycje, którespełniają postawione w programie kryteria.

“W kolejnych etapach wykorzystamy nasze doświadczenie ipotencjał do budowy i odbudowy linii kolejowych lub przystanków, które zostanązakwalifikowane do realizacji. Takie inicjatywy jak program Kolej Pluspozwalają eliminować wykluczenie komunikacyjne poprzez zapewnienie lepszegodostępu do kolei mieszkańcom regionów” – tłumaczy cytowany w komunikacieIreneusz Merchel, prezes PKP PLK.

Dzięki realizacji Programu Kolej Plus, będącego pod egidąMinisterstwa Infrastruktury, możliwe będzie przywrócenie połączeń kolejowych domiast, które nie mają dostępu do kolei. Głównym jego celem jest połączeniemiejscowości liczących powyżej 10 tys. Program przyczyni się do eliminowaniawykluczenia komunikacyjnego poprzez zapewnienie lepszego dostępu do kolei.

Program służy także promowaniu ekologicznych środkówtransportu oraz wspieraniu polskiej gospodarki poprzez stymulowanie inwestycjiinfrastrukturalnych.

Program Kolej Plus ma zostać zrealizowany do 2028 roku.(PAP)