WKD z nowym napięciem
Warszawska Kolej Dojazdowa wprowadza do eksploatacji sześć elektrycznychzespołów trakcyjnych dla mieszkańców Mazowsza. Ze środków Szwajcarsko-PolskiegoProgramu Współpracy WKD modernizuje też przystanki, wprowadza systemdynamicznej informacji dla pasażerów, instaluje kamery monitoringu orazremontuje najbardziej obciążony odcinek popularnej kolejki.
Po dostarczeniu wszystkich składów przez producenta, wsierpniu tego roku, nasz tabor będzie się składać z 21 pojazdów najwyższejjakości ? powiedział prezes Warszawskiej Kolei Dojazdowej Grzegorz Dymecki.
Nowe pociągi typu 39WE, noszące jednocześnie oznaczenieserii EN100, to konstrukcje dostosowane do potrzeb Warszawskiej KoleiDojazdowej. Pojazd o długości 60 m składa się z sześciu członów i mieści 505pasażerów, w tym 164 na miejscach siedzących. Przewidziano w nim cztery miejscadla wózków inwalidzkich z zastosowaniem odkładanych ramp, umożliwiających wjazdwózka oraz osiem miejsc do przewozu rowerów. Każdy ze składów wyposażony jest wpełni zintegrowany system informacji pasażerskiej z zewnętrznymi tablicami LEDoraz wewnętrznymi monitorami LCD. Są one widoczne z każdego miejsca wpojeździe. Maksymalna prędkość eksploatacyjna, z jaką poruszają się pojazdy wruchu pasażerskim, wynosić będzie 80 km/h.
Nowe pociągi to lepsza jakość i komfort podróży dlapasażerów, w tym przede wszystkim mieszkańców sześciu gmin na trasie WKD-ki:Michałowic, Pruszkowa, Brwinowa, Milanówka, Podkowy Leśnej, GrodziskaMazowieckiego oraz dwóch dzielnic Warszawy Włochy i Ochoty. Zapewnią pasażeromwiększe bezpieczeństwo ? wszystkie pojazdy są wyposażone w system monitoringu zrejestratorem zdarzeń. Posiadają również klimatyzację przestrzeni pasażerskiejz układem okien umożliwiającym swobodne przewietrzenie składu oraz systemzliczania podróżnych.
WKD słynie z punktualności. Mam nadzieję, że teraz jejkolejnym atutem będzie komfort i wygoda, a symbolem ? nowoczesne pociągi ?podkreślił marszałek Adam Struzik ? To dla nas ważny dzień. SamorządWojewództwa Mazowieckiego jest właścicielem dwóch spółek kolejowych ? KoleiMazowieckich i właśnie WKD. Od lat jedną z największych pozycji w budżeciewojewództwa stanowią wydatki na kolej. Inwestujemy w nią olbrzymie środki imyślę, że efekty są widoczne. Dowodem jest stale rosnąca liczba pasażerów obuspółek ? dodał.
Pod nowym napięciem3000V
Nowy tabor do obsługi linii WKD to elektryczne zespołytrakcyjne przystosowane do pracy pod napięciem zasilania 3000V prądu stałego.Dotychczas pociągi WKD kursowały pod napięciem 600V, czyli takim, jakiewykorzystywane jest w sieciach tramwajowych. Napięcie w wysokości 3000Vodpowiada temu w sieci trakcyjnej obsługującej ruch pociągów w Polsce.
Szwajcarsko-PolskiProgram Współpracy
Szwajcarsko-Polski Program Współpracy to bezzwrotna pomocdla Polski w wysokości 489 mln CHF. Dotychczas wspartych zostało 58różnorodnych projektów i programów oraz 1700 małych inicjatyw realizowanych zsukcesem na terenie całej Polski. Fundusze szwajcarskie pomagają rozwijać naszkraj szybciej i skuteczniej, a dzisiejsza prezentacja pociągu stanowi tegodoskonały przykład. To jeden z dwóch projektów realizowanych z funduszyszwajcarskich na terenie Mazowsza, który ma usprawnić połączenia komunikacyjne? powiedział wiceminister rozwoju Paweł Chorąży.
Zakup nowych składów dla WKD to jeden z elementów projektu?Rozwój systemu publicznego transportu pasażerskiego w aglomeracji warszawskiejpoprzez zwiększenie wydajności, niezawodności i bezpieczeństwa WarszawskiejKolei Dojazdowej? współfinansowanego ze środków Szwajcarsko-Polskiego ProgramuWspółpracy. W ramach projektu zrealizowane zostaną następujące przedsięwzięciainwestycyjne:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
zakup sześciu nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych ?zakończenie dostaw do końca sierpnia 2016 r.,
stworzenie Systemu Informacji Pasażerskiej i Monitoringu ?systemu dynamicznej informacji pasażerskiej o aktualnej sytuacji ruchowej nalinii WKD wraz z systemem monitorowania stacji i przystanków ? w oparciu odetekcję położenia pojazdów oraz transmisję prognozowanych danych do peronowychwyświetlaczy informacji pasażerskiej. Realizacja inwestycji zaplanowana jest dokońca listopada 2016 r.,
zabudowa urządzeń samoczynnej sygnalizacji przejazdowej(SSP) na przejazdach kolejowych linii WKD ? jest to projekt obejmujący zabudowęnowych urządzeń SSP na obiektach zlokalizowanych wzdłuż linii kolejowejWarszawa Śródmieście WKD ? Grodzisk Mazowiecki Radońska. Jego celem jestpoprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży, likwidacja obowiązującychodcinkowych ograniczeń prędkości oraz zapewnienie możliwości skrócenia czasuprzejazdu pociągów. Realizacja zadania planowana jest do końca 2016 r.,
kompleksowa naprawa toru nr 2 na szlaku Warszawa ŚródmieścieWKD ? Komorów. Jest to najbardziej obciążony szlak linii kolejowej WKD.Inwestycja ma zapewnić właściwe parametry infrastruktury. Realizacja robótpotrwa do końca sierpnia 2016 r.,
modernizacja obiektów tzw. małej infrastrukturyprzystankowej w obrębie linii WKD. Przedsięwzięcie obejmuje instalację nawszystkich 45 peronach stacji i przystanków linii WKD nowych elementówwyposażenia ? np. wiat, ławek, oświetlenia, wygrodzeń oraz dróg dojścia dlaosób o ograniczonej mobilności. Zrealizowane zostanie w trakcie 5 lat trwaniaprojektu (2017?2021) na podstawie odrębnego zobowiązania.
Koszt projektu
Całkowity koszt wszystkich inwestycji w ramach projektuwyniesie 145,6 mln zł, z czego ponad 76,5 mln zł pochodzi ze środkówSzwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy. Pozostała kwota ? ze środkówwłasnych spółki. Koszt zakupu nowego taboru w ramach realizowanego projektuwynosi ponad 98 mln zł, z czego 45,5 mln zł stanowi udział funduszyszwajcarskich.
Pozostałe środki w ramach realizowanego projektu będąwydatkowane na podwyższenie jakości oraz komfortu podróży na linii WKD, czylina modernizację wyposażenia przystanków oraz stworzenie systemu informacjipasażerskiej i monitoringu.
„