Wiosną 2018 r. przetarg na budowę odcinka Czyżew-Białystok w ramach Rail Baltica

inforail
19.09.2017 20:57

Wiosną 2018 r. PKPPLK chcą ogłosić przetarg na budowę ok. 70-km odcinka Rail BalticaCzyżew-Białystok – poinformowała we wtorek spółka na konferencji w Białymstoku.

PKP PLK otrzymują obecnie projekty budowlane dla tejinwestycji – poinformował zastępca dyrektora rejonu centralnego PKP PLKKrzysztof Pietras.

Modernizacja odcinka Czyżew-Białystok ma kosztować ok. 1,6mld zł i będzie jedną z najtrudniejszych na Rail Baltica – dodał Pietras. TrasaCzyżew-Białystok ma być gotowa na przełomie lat 2020-21. Pieniądze na tęinwestycję – pochodzą z UE z programu CEF „Łącząc Europę” (ConnectingEurope Facility).

Po zakończeniu wszystkich prac na trasie Warszawa-Białystokpodróż z Białegostoku do stolicy ma trwać mniej niż dwie godziny, pociągipasażerskie będą mogły jeździć z prędkością 160 km/h, towarowe 120 km/h. Podróżma być bezpieczniejsza, bardziej komfortowa. Nowoczesna infrastruktura ma takżeprzyczynić się do rozwoju regionu.

Rail Baltica to międzynarodowa trasa kolejowa z Berlinaprzez Warszawę do Helsinek. W Polsce prace obejmują 341 km od Warszawy przezSadowne-Czyżew-Białystok-Ełk do Trakiszek na granicy z Litwą.

Krzysztof Pietras poinformował, że gotowy jest 66-km odcinekWarszawa-Sadowne (prace kosztowały ok. 1,5 mld zł), od sierpnia 2017 r. trwająprace na odcinku Sadowne-Czyżew (koszt ok. 1 mld zł). Inwestycje sądofinansowane z UE. Poinformował, że w 2018 r. ruch od Sadownego do Czyżewapowinien się już odbywać po jednym nowym torze, całość ma być gotowa w 2019 r.

Pietras podał, że prace na 70-km odcinku Czyżew-Sadowne będąwymagały zamknięcia jednego toru, co będzie oznaczało utrudnienia, ale zanim tosię stanie, będą wyremontowane tzw. linie objazdowe zapasowe: Ostrołęka-Łapy,Siedlce-Siemianówka, Białystok-Czeremcha oraz Hajnówka-Lewki. Ruch na trasieBiałystok-Czeremcha ma być wznowiony w listopadzie. Po modernizacji pociągi pasażerskiebędą mogły jeździć tamtędy z prędkością 120 km/h.

Budowa Rail Baltica na odcinku od Białegostoku do Ełku jestplanowana na drugą połowę 2020 r. Prace miałyby się zakończyć w 2023 r. Dopieropo ich zakończeniu planowana jest modernizacja ostatniego polskiego odcinkaEłk-Trakiszki. Całość ma być gotowa w 2025 r. – przekazał Pietras.