WINK – nowy pociąg Stadlera
Stadler dostarczyprzewoźnikowi Arriva Netherlands 18 pociągów nowego typu o nazwie WINK. Jest todwuczłonowy zespół trakcyjny przeznaczony do eksploatacji na liniachregionalnych o mniejszej liczbie pasażerów.
Sercem pojazdu jest PowerPack, czyli środkowa część składu,w której umieszczono komponenty służące do wytwarzania energii, urządzeniatrakcyjne oraz pomocnicze. PowerPack można wyposażyć w klasyczne elementy dowytwarzania i magazynowania energii, ale także w elementy umożliwiającecałkowicie bezemisyjną jazdę. WINK w zrównoważony sposób dopełnia portfoliopociągów regionalnych firmy Stadler.
Nowe pociągi dla Arriva Netherlands na pierwszym etapie będąwykonane jako bimodalne, dwuczłonowe zespoły trakcyjne. Będą napędzanesilnikiem spalinowym firmy Deutz, zasilanym uwodornionym olejem roślinnym (HVO)i wyposażone w dodatkowe akumulatory do magazynowania energii hamowania. Dziękitej energii podczas dłuższych postojów na stacjach można bez problemu wyłączaćsilniki spalinowe. Pociągi WINK dla Arriva Netherlands od roku 2020 będąeksploatowane na północy Holandii na trasie Leeuwarden-Groningen oraz w prowincjachFryzja i Groningen. Po częściowym zelektryfikowaniu trasy Leeuwarden-Groningen,co ma nastąpić do 2025 roku, będą poruszały się jako pojazdy bezemisyjne. Dotego czasu silniki wysokoprężne zostaną zastąpione akumulatorami. Pociągi będązasilane napięciem stałym 1,5kV, a na odcinkach bez trakcji elektrycznej będąnapędzane energią zgromadzoną w akumulatorach.
Zamówienie firmy Arriva obejmuje dostawę 18 nowych pociągówbimodalnych WINK, ich późniejszą przebudowę na bezemisyjne oraz dodatkowo wyposażenieeksploatowanych obecnie przez spółkę 51 przegubowych zespołów trakcyjnych typuGTW w nowy system informacji pasażerskiej oraz akumulatory do magazynowaniaenergii hamowania. Całkowita wartość umowy to 170 mln euro.
Pojazdy WINK dla Arrivy mają długość 55,5 m, szerokość 2,82m i wysokość 4,12 m. Po każdej stronie posiadają troje drzwi wejściowych, coumożliwia szybką wymianę pasażerów. Każdy pojazd jest wyposażony w 135 miejscsiedzących, a wraz z siedzeniami składanymi jest ich 151. Maksymalna prędkośćto 140 km/h przy maksymalnej mocynapędowej wynoszącej 1000 kW.Pojazdy posiadają jasne,przyjazne wnętrza o dużychoknach, dwie strefy ciszy, toaletę, miejsca dla rowerów, wózków dziecięcych iinwalidzkich, nowoczesny system informacji pasażerskiej, gniazdka do ładowaniaurządzeń elektrycznych oraz WiFi.
Jaki jest WINK?
WINK to pojazd przeznaczony do obsługi linii regionalnych o mniejszej liczbiepasażerów. Może pomieścić do 275 osób, z czego 151 na miejscach siedzących.Podobnie jak w pociągach FLIRT napędzane są skrajne wózki, umieszczone przykabinach sterowniczych. Najważniejsza różnica w porównaniu z pojazdem FLIRT tododatkowa środkowa część składu – tzw. PowerPack. Znajdują się tam nie tylkourządzenia do wytwarzania energii, lecz także komponenty trakcyjne orazurządzenia pomocnicze. Zaletą tego rozwiązania jest duża elastyczność napędu.Można zbudować wieloczłonowy spalinowy zespół z tradycyjnym silnikiemwysokoprężnym na olej napędowy (diesel) lub zasilany uwodornionym olejemroślinnym (HVO) oraz bimodalny zespółtrakcyjny (BMU) zsilnikiem wysokoprężnym iakumulatorami lub znapędem elektrycznym iakumulatorami. WINK jest pojazdem przeznaczonym do transportu regionalnego,który od pierwszych kilometrów umożliwia bezemisyjną eksploatację. Pojazdy WINKmogą mieć długie lub krótkie pudło wagonu. Można je konfigurować stosownie dowymagań przewoźników wykorzystując standardowe moduły o długości 1,8 m. Pojazd może być wyposażony w dwie, trzy lub cztery pary drzwi. Dziękiprzemyślanej konfiguracji i lekkiej, aluminiowej konstrukcji, nacisk na oś nieprzekracza 18 ton. Maksymalna prędkość pociągu to 160 km/h. Dzięki likwidacjipomieszczeń maszynowni za kabinami maszynisty uzyskano więcej miejscsiedzących. Przewoźnik Arriva Netherlands, wykorzystał tę przestrzeń (dopierwszych drzwi) na strefy ciszy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Przewoźnicy kolejowi, którzy kupują pojazdy WINK, stawiająna sprawdzoną technologię i nie idą na kompromis w kwestii zrównoważonegorozwoju. Modułowy pociąg WINK, bazujący na nowoczesnej, wielokrotniesprawdzonej i niezawodnej konstrukcji modelu FLIRT, może być dostarczony wstosunkowo krótkim czasie. Wprowadzenie pojazdów do eksploatacji nie wymagażadnych dodatkowych inwestycji infrastrukturalnych.
Docelowy rynek zbytu dla nowej kategorii pojazdów WINKprodukowanych przez Stadlera to przede wszystkim kraje Europy Zachodniej iŚrodkowej oraz Wielka Brytania.
Słowo WINK to skrót odWandelbarer Innovativer Nahverkehrs-Kurzzug, oznaczający w językupolskim Modyfikowalny Innowacyjny Pojazd Podmiejski.
„