Windy w Rybniku i kolejna faza prac na linii Chybie – Żory – Rybnik – Nędza
Prace PKP PolskichLinii Kolejowych na linii Chybie – Żory – Rybnik – Nędza zapewnią lepszepołączenia pasażerskie oraz szybszy i sprawniejszy przewóz towarów w RybnickimOkręgu Węglowym. Wartość inwestycji wynosi 370 mln zł.
Spółka podała, że ułożono już 100 km torów, montowane sąwindy na stacji Rybnik, 20 peronów na przystankach będzie przebudowanych.
Inwestycja przyniesie wymierne korzyści dla regionu –zwiększenie przepustowości, czyli możliwość kursowania większej liczby pociągóworaz zwiększenie prędkości pociągów pasażerskich i towarowych, czyli krótszeczasy przejazdu. Dla pociągów regionalnych na odcinku Żory – Rybnik czasprzejazdu skróci się do 13 minut w porównaniu do 22 minut obecnie. Dziękiszybszym wyjazdom pociągów towarowych z Rybnickiego Okręgu Węglowego, kolejstanie się bardziej konkurencyjna względem innych środków transportu.
Największa przebudowastacji Rybnik
Na peronach stacji montowane są windy. Kończy się układanienowej nawierzchni z płyt na peronie 3. W czerwcu będą gotowe także perony 1 i2. Na stacji prowadzone są także prace związane z wymianą torów, siecitrakcyjnej oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Obok stacji, na wiadukciekolejowym nad ul. Chwałowicką, zakończono pierwszy etap prac, zabudowękonstrukcji stalowych pod 3 torami. Montaż konstrukcji pod pozostałymi toramirozpocznie się jeszcze w maju.
Wykonawca zajmie się równieżremontem przystanków. Zostanie przebudowanych 20 peronów m.in. wSzczejkowicach, Rybniku Gotartowicach, Rybniku Piaskach, Suminie, GórkachŚląskich, Szymocicach, Nędzy Wsi i Nędzy. Nowe perony, to dla pasażerów znaczneułatwienie przy wsiadaniu i wysiadaniu zpociągów. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób oograniczonych możliwościach poruszania się.
W Rybniku i Żorach oraz na odcinkach Chybie – Żory i Rybnik– Sumina wykonawca zamontował już ponad 100 km szyn i ok. 60 km siecitrakcyjnej. Na odcinku Warszowice – Żory stoją nowe słupy sieci trakcyjnej.Trwa remont 35 obiektów inżynieryjnych na odcinku Chybie – Żory m.in.zabezpieczanie antykorozyjne obiektów i wzmacnianie podpór. Prowadzone są pracena moście Zamysłowskim, między Rybnikiem a Jejkowicami. Modernizowane sąurządzenia sterowania ruchem kolejowym i przebudowywane przejazdy kolejowo –drogowe na odcinku Chybie – Żory – Rybnik. Efektem prac będzie zwiększeniepoziomu bezpieczeństwa w ruchu kolejowym i drogowym.
Ogółem w prace zaangażowanych jest około 200 osób oraz ponad70 maszyn w tym 3 pociągi sieciowe i ciężki dźwig. Wykonawca ma już wszystkieplanowane do wymiany rozjazdy, szyny i podkłady. Prace prowadzone są zgodnie zharmonogramem.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
W ramach inwestycji wyremontowanych zostanie ok. 60 km liniikolejowej oraz 91 obiektów inżynieryjnych (mostów, wiaduktów, przepustów) m.in.dwa ponad stumetrowe mosty nad rzeką Nacyną w Rybniku (128m) i Wisłą w gminieStrumień (105 m).
Projekt na trasie Chybie – Nędza to istotna inwestycja PKPPolskich Linii Kolejowych S.A. na Śląsku, która usprawni ruch kolejowy w bardzoważnym społecznie i gospodarczo regionie.
Prace zwiększą przepustowość na liniach kolejowychRybnickiego Okręgu Węglowego, ważnego fragmentu południowej obwodnicyKatowickiego Węzła Kolejowego. Transport koleją będzie bardziej konkurencyjny,ponieważ skróci się czas przejazdu na wyremontowanej trasie zarówno dlapociągów pasażerskich jak i towarowych.
Projekt o wartości ponad 370 mln realizowany jest z ProgramuOperacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 i jest współfinansowany w80 % z funduszy unijnych. Realizacjęprac przewidziano na lata 2017 – 2019.
„