Wilno: Spotkanie w sprawie Rail Baltica
Według informacji radia Wilno oraz czasopisma Žurnalas Veidas, prezes komisji spraw europejskich litewskiego sejmu Česlovas Vytautas Stankievičus oznajmił, że Bruksela nie dokonała absolutnie żadnych zmian w projekcie budowy normalnotorowej magistrali Rail Baltica między Tallinem i Warszawą i litewskie koleje państwowe Lietuvos Geležinkeliai (LG) zabrały się do budowy jej trasy według wcześniej przewidzianego harmonogramu. Jednakże trzeba będzie jeszcze raz dokonać przeglądu kosztorysu i finansowania tej inwestycji.
„Obecnie rozpatrujemy możliwość znacznie wcześniejszej budowy trasy tej magistrali i pan Paweł Teliczka, koordynator realizacji projektu Rail Baltica ze strony Komisji Europejskiej oznajmił, że nie dokonano i nie przewiduje się żadnych zmian w tym projekcie. Jest to nie tylko litewski czy estońsko –litewsko –łotewsko – polski projekt, ale inwestycja o wzmożonej ważności ogólnoeuropejskiej“–oznajmił poseł Česlovas Vytautas Stankievičus po spotkaniu z Teliczką, dodając, że obie strony potwierdziły wzmożoną ważność tego projektu.
„Mimo tego na porządku dziennym jest przegląd spraw związanych z finansowaniem tego projektu w interesie jak najszybszego zakończenia tej inwestycji“–oznajmił Stankievičus. Dodał, że komisja sejmowa zwróciła się już do rządu wileńskiego w sprawie jej potencjalnej współpracy z Komisją Europejską i europejskimi czynnikami finansowymi w sprawie dofinansowania tego projektu. Chodzi przede wszystkim o przyznanie funduszy unijnych.
Litwa z pełną powagą i stanowczością rozpatruje konieczną od dwóch dziesięcioleci możliwość przebudowy linii szerokotorowej LG na normalnotorową na odcinku od granicy polskiej do Kowna zamiast budowania nowej trasy Rail Baltica. I tak inwestycja ta kosztowałoby LG od 800 milionów –1,8 mld litów. Mimo wszelkich trudności, Litwa nie zrezygnuje z realizacji oryginalnego projektu Rail Baltica, a przedstawiony wariant tylko znacznie przyspieszy jej otwarcie –dodał Stankievičus.