Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wilno: Rusza historyczny projekt szybkiej kolei

inforail
09.03.2007 18:29

Ministrowie transportu Polski i Litwy Jerzy Polaczek i Algirdas Butkeviczius podpisali w piątek w Wilnie memorandum, ustalające punkt, w którym przyszła droga kolejowa Rail Baltica przekroczy granicę polsko-litewską. W ocenie obu ministrów, podpisany dokument ma znaczenie historyczne, gdyż określenie punktu przekroczenia granicy jest pierwszym etapem rozpoczęcia faktycznych prac związanych z budową drogi kolejowej Rail Baltica, łączącej Warszawę z Helsinkami przez Litwę, Łotwę i Estonię. Punktem granicznym przyszłej Rail Baltica pozostanie obecne polsko-litewskie przejście kolejowe Mockawa-Trakiszki. 'Podpisanie tego dokumentu pozwala nam na rozpoczęcie korzystania z funduszy programu TEN-T’ – powiedział podczas konferencji prasowej minister Butkeviczius. W programie TEN-T na techniczne przygotowanie projektu dla Litwy przewidziano 2,7 mln euro do 2009 roku. Głównym zadaniem Litwy w tym projekcie jest dostosowanie szerokości torów do szerokości obowiązującej w Europie. Obecnie tory kolejowe na Litwie są szersze;takie jak na obszarze byłego ZSRR. Zadaniem Polski jest wytyczenie do końca br. trasy Rail Baltica przez swe terytorium i zmodernizowanie dróg kolejowych. Minister Polaczek zaznaczył, że budowa Rail Baltica jest priorytetowym projektem Polski na lata 2007-2013. Na modernizację dróg kolejowych zamierza się przeznaczyć około 100 mln euro. Po stronie litewskiej budowa szybkiej kolei, jeżdżącej z prędkością ok. 160 km/h, ma się rozpocząć w 2009 roku. Przewiduje się, że pierwsze pociągi trasą Rail Baltica zaczną kursować około roku 2015.