Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wilno: Litwa zatwierdziła ostateczną trasę Rail Baltica

inforail
14.03.2008 13:21

Jak informuje gazeta Lietuvos rytas, ministerstwo komunikacji i transportu Litwy ostatecznie zatwierdziło litewską trasę międzynarodowej kolei Rail Baltica. Przez to położono kres sporom. Od polskiej granicy linia normalnotorowa pójdzie prosto do Mariampolu, stąd do Kazlu Rūdy, gdzie dojdzie do skrzyżowania z linią kolejową Królewiec – Kowno – Wilno – Mińsk – Moskwa, a potem pójdzie dalej do Kowna i stąd dopiero weźmie kierunek na Rygę.

Jak informuje Lietuvos rytas, na terenie Litwy trasa budowana będzie w kilku etapach. Pierwszy to lata 2011- 2013, a drugi rozpocznie się w 2015 roku. Możliwością przewozu towarów na tej nowej linii kolejowej, bardzo żywo interesują się koleje Deutsche Bahn. Niemcy zbudowali na terenie Rosji cały szereg swoich fabryk, do których części przewożone są z Niemiec statkiem a potem koleją. Dla Deutsche Bahn, ale i dla niemieckich klientów o wiele wygodniejsze byłoby przewożenie kontenerów do Litwy, Łotwy i Estonii, gdzie dokonywanoby przeładowywania na wagony szerokotorowe akurat tam, gdzie nie ma spiętrzenia wagonów.

Koszyt pierwszego etapu budowy Rail Baltica Komisja Europejska ustaliła w granicach 124 mln euro, z czego Litwa otrzymać ma 90 mln euro. Jak pisze Lietuvos rytas, jednocześnie z rozpoczęciem budowy tej kolei na Litwie, Polska zacznie remontować swój odcinek od Warszawy do Białegostoku, potem do Suwałk i stąd do granicy z Litwą, w pobliżu przejścia przez granicę szosy nr.19 Suwałki – Kalwaria. Projekt budowy Rail Baltica – pisze Lietuvos rytas, przewiduje połączenie linią kolejową Warszawy, Kowna, Rygi i Tallina. Zdaniem specjalistów, Rail Baltica doprowadzi do jeszcze ściślejszej integracji państw Nadbałtyckich z Europą.

Rail Baltica jest zaliczany do trzydziestu najważniejszych inwestycji całej Unii Europejskiej. Na realizację pierwszego etapu tej inwestycji Litwa przeznaczy 500 mln litów (ok.217 mln $). Według szacunków fachowców unijnych, cała linia kolejowa Rail Baltica kosztować będzie ok 1 – 2,4 mld euro.