Wild: Port Solidarność powinien mieć miejsce na kolej próżniową

inforail
24.11.2017 07:28

Port Solidarnośćpowinien posiadać dostatecznie dużo miejsca, by mogła tam powstać w przyszłościkolej próżniowa, czyli „Hyperloop” – powiedział w czwartekpełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild.

„Port Solidarność powinien posiadać dostateczne rezerwyprzestrzenne np. do tego, żeby uruchomić połączenia kolei próżniowych, czyli+Hyperloop+, które teraz są na bardzo wczesnym etapie. Przez niektórych sątraktowane w kategorii science fiction, z naciskiem na fiction, niż na science.Ale w ciągu 10 lat to się może zmienić” – powiedział Wild w czwartekpodczas posiedzenia sejmowej podkomisji stałej ds. wykorzystania środkówpochodzących z Unii Europejskiej. Podkomisja omawiała możliwość finansowaniabudowy CPK ze środków unijnych.

Na początku listopada rząd przyjął uchwałę ws.”Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność –Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej”. Jeden zzałączników do tego dokumentu – jak poinformował posłów minister – poświęconyjest idei kolei próżniowej.

„Załącznikiem do +Koncepcji+ jest dokument przygotowanyprzez naukowców z Politechniki Wrocławskiej i Politechniki Warszawskiej, co doperspektywy wdrożenia kolei próżniowych w Polsce. Będziemy to obserwować.Zostawiamy dostateczne rezerwy przestrzenne w Porcie Solidarność, żebyśmy mogli- jeśli zajdzie taka potrzeba – przełączyć się na te nowe środkitransportu” – tłumaczył posłom Wild.

W załączniku napisano, że „Hyperloop” to nowyśrodek transportu, łączący zalety pociągów i samolotów, eliminującynajważniejsze wady obecnych dominujących środków transportu. Idea powstała napoczątku XX wieku, ale dopiero XXI wiek przyniósł techniczne możliwości jejrealizacji.

„Kolej próżniowa może stać się konkurencyjna nadystansie 200–1000 kilometrów. Zwiększenie konkurencyjności jest jednym zelementów poprawy intermodalności pasażerskiej. Według zaleceń UniiEuropejskiej do roku 2050 wszystkie porty lotnicze, które należą dotranseuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) powinny być zintegrowane zsystemem kolejowym” – czytamy w załączniku.

„Pasażer wybierający się do punktu X wsiądzie dokapsuły razem z innymi pasażerami wybierającymi się do punktu X i dotrze tambez przesiadek czy przystanków pośrednich. Takie rozwiązanie eliminujedodatkowe zużycie energii niezbędne do ponownego rozpędzania pojazdu nastacjach pośrednich” – napisano.

Autorzy tego dokumentu przekonują, że kolej próżniowa staniesię kolejnym środkiem transportu w ciągu następnej dekady. „Potwierdzająto testy przeprowadzone w Newadzie 12 maja 2017 r. przez amerykańską firmęHyperloop One (2017), które pokazały, iż technologia działa w pożądanej skali.Kolejne testy przeprowadzone w Nevadzie i Los Angeles pozwoliły na osiągnięcieprędkości zbliżonych do 330 km/h na krótkich odcinkach torów testowych” -napisano.

„Z ekonomicznego punktu widzenia kolej próżniowa, nabazie wstępnych analiz przeprowadzonych przez Hyper Poland sp. z o.o. orazfirmy amerykańskie pracujące nad tą technologią (przede wszystkim HyperloopOne), wydaje się być interesującą alternatywą dla Kolei Dużych Prędkości, zewzględu na przewidywane niższe koszty inwestycyjne i operacyjne, występująceprzy jednoczesnej minimalizacji kosztów zewnętrznych” – podkreślono.

Wild tłumaczył posłom, że załącznik do „Koncepcji”zawiera „potencjalne scenariusze rozbudowy sieci kolejowych”.”To są potencjalne scenariusze, które nie są jeszcze zdecydowane. Ichprzedstawienie służy wykazaniu, że posiadamy możliwość, realny scenariuszosiągnięcia strategicznych celów, wskazanych w +Koncepcji+, to znaczyskomunikowania największych miast w Polsce w czasie do 2-2,5 godziny z PortemSolidarność”- mówił.

Jego zdaniem, realizacja tego planu pozwoli dwukrotnieprzyspieszyć szybkość podróżowania koleją.

„Jednym z założeń budowy Portu Solidarność jest budowanowej linii po trasie wyznaczonej wcześniej Kolei Dużych Prędkości międzyWarszawą a Łodzią” – powiedział Wild. Wyjaśnił, że oprócz dwóch linii -tej idącej obecnie przez Sochaczew i tej przez Grodzisk, które w założeniu będąsię zbiegać w Porcie Solidarność, zapewniając dotarcie w ciągu 40 minut doWarszawy, planowana jest budowa nowej linii o standardzie umożliwiającymporuszanie się pociągów z prędkością 250 km na godzinę.

Jak mówił, pasażer, który wsiądzie w pociąg na DworcuCentralnym w Warszawie, w ciągu 15 minut będzie w Porcie Solidarność, a zakolejne 25 minut – w Łodzi. „Takie są założenia przy prędkości 160 km/h.To nie jest nieosiągalne” – dodał.

Nowe lotnisko ma powstać między Łodzią a Warszawą i ma byćjednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszymetapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok.100 mln. Port ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącąinfrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnychosiem lat, czyli powinien być otwarty w 2027 r.