Wild: CPK bardziej kolejowym niż lotniskowym przedsięwzięciem

inforail
04.06.2020 07:45

Centralny PortKomunikacyjny jest w większym stopniu projektem zmieniającym oblicze kolei wPolsce niż lotniskowym przedsięwzięciem – powiedział w czwartek prezes CPKMikołaj Wild. Dodał, że koszt samego portu szacuje się na 25 mld zł, a częścikolejowej – ok. 100 mld.

Prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego pytany na antenieradia RMF FM o nasze wydatki związane z budową portu lotniczego i kolei wramach projektu CPK zaznaczył, że „mówimy o różnych źródłachfinansowania”. „Część to inwestorzy prywatni, część UE, a częśćrzeczywiście polscy podatnicy” – powiedział.

Odnosząc się do ogólnego kosztu inwestycji Wild wskazał, że”zgodnie z wyliczeniami przygotowanymi dla nas przez firmy doradcze nadzisiaj koszt samego portu Solidarność mógłby sięgnąć 25 mld zł”.

Dodał, że kolej zgodnie ze wskaźnikami przyjętymi w UEkosztuje między 30 a 60 mln zł za kilometr, w zależności od tego, czy budujesię ją w terenie górskim czy na równinach.

„Przyjmując maksymalne szacunki – 60 mln zł za kilometrto oznacza, że dochodzimy do 100 mld zł na komponent kolejowy” -powiedział. Przypomniał, że chodzi o 1800 km nowych linii kolejowych.

Wild zaznaczył, że „tak naprawdę CPK jest w większymstopniu projektem zmieniającym oblicze kolei w Polsce niż lotniskowym projektemrealizowanym dla potrzeb centralnej Polski, czy pasażerów zlatujących się zcałej Europy”.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowymiędzy Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy idrogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, naobszarze ok. 3 tys. hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, któryw pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. CPKjest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółekstrategicznych z punktu widzenia interesów kraju. Zgodnie z zapowiedziami samport powinien być zbudowany do końca 2027 r.(PAP)