Wiemy jakie linie kolejowe chce przejąć Dolny Śląsk

inforail
09.10.2018 07:35

Samorząd WojewództwaDolnośląskiego zamierza przejąć od PKP ponad 20 odcinków linii kolejowych wregionie. Poznaliśmy ich wykaz.

Te dziś zdegradowane i nieużywane trasy, zdaniem władzwojewództwa, mogą już wkrótce zmienić się w trasy, po których regularniekursować będą połączenia regionalnego przewoźnika kolejowego. Tym samyzdecydowanie poprawi się cały system komunikacji na Dolnym Śląsku, mieszkańcyzyskają nowe połącznia do pracy, szkoły czy do miejsc wypoczynku, a turyściłatwiejszy dojazd do wielu turystycznych atrakcji w naszym regionie. Oszczegółach na czwartkowej konferencji prasowej mówili: marszałek CezaryPrzybylski, członek zarządu Jerzy Michalak, radni Patryk Wild i Julian Golak,burmistrz Karpacza Radosław Jęcek oraz sekretarz miasta Złotoryja WłodzimierzBajoński.

Samorząd województwa gotowy jest przejąć linie na własność woparciu o wspólne ustalenia z PKP S.A. i PKP PLK. W sumie to 22 odcinaki tras wróżnych częściach regionu.

„Jesteśmy zdecydowaniprzejąć te linie. Chcemy je wyremontować i ponownie wykorzystać. Mamynajlepszego w Polsce przewoźnika regionalnego – Koleje Dolnośląskie, który znakomicie się rozwija i tylko w 2017 rokuprzewiózł blisko 10 mln pasażerów. Ta liczba z roku na rok rośnie i to jestnajlepszy dowód na to, że koleje powinny rozszerzać swoją ofertę, bo takie sąoczekiwania i potrzeby mieszkańców. Są przez nich coraz chętniejwykorzystywanym środkiem transportu. To jest dla nas naturalne wyzwanie, którepodejmujemy, i które chcemy zrealizować” – mówił po czwartkowejkonferencji prasowej marszałek Cezary Przybylski.

Samorząd oczekuje równocześnie zapewnienia finansowania dlatego przedsięwzięcia z Funduszu Kolejowego proporcjonalnie do długościzarządzanej sieci kolejowej.

„Te nowo przejęte linie będą uzupełnieniem dla obecniefunkcjonującej sieci w obszarach o dużym potencjalne przewozowym w ruchuregionalnym. Są to też linie o charakterze lokalnym służące obsłudze wieludolnośląskich miast dziś zupełnie pozbawionych kolei. Korzystać z nich będąmogli przewoźnicy towarowi zwłaszcza producenci kruszyw, ale również turyści.Przejęcie kolejnych linii pozwoli na uruchomienie przewozów kolejowych.Połączenia bezpośrednie z Wrocławiem otrzymają stolice 4 powiatów, czyliKamienna Góra, Lwówek Śląski, Góra i Złotoryja, oraz 13 innych miast i kilkagmin o łącznej populacji ponad 225 tysięcy Dolnoślązaków” – wyjaśnia radnywojewódzki Patryk Wild.

„Uważam, też, że przejęcie i uruchomienie tych linii będziemiało fundamentalny wpływ na dalszy rozwój turystyki w regionie. Chcemyzapewnić odpowiedni dojazdu do naszych atrakcji turystycznych. Dzięki przejęciuzaproponowanych przez samorząd województwa linii połączenia uzyskają międzyinnymi: 4 uzdrowiska (Świeradów Zdrój, Lądek Zdrój, Szczawno Zdrój, Przerzeczyn Zdrój), 2 parki narodowe:Karkonoski i Gór Stołowych (Karpacz, Radków), 2 obiekty oraz jedenobszar uznane za Pomniki Historii (Krzeszów, Srebrna Góra) oraz 9 z 11pałaców należących do wpisanej obszarowo na listę pomników historii DolinyPałaców i Ogrodów Kotliny Jeleniogórskiej. Poprawi się również zdecydowaniedojazd do Wambierzyc, Chełmska Śląskiego, Adrspach po stronie czeskiej,Lubomierza, Bolkowa, Niemczy czy Stronia Śląskiego” – dodaje radny.

„Ta inicjatywa cieszy mnie zwłaszcza ze względu na możliwośćdojazdu koleją do dolnośląskich uzdrowisk. To ma duże znaczenie dla ich atrakcyjności.Klientami uzdrowisk są często osoby, które z różnych powodów nie chcą lub niemogą np. prowadzić samochodów” – mówi radny Czesław Kręcichwost, długoletniburmistrz Kudowy Zdroju.

„Dotychczasowe doświadczenia związane z przejmowaniem liniikolejowych nr 326 Wrocław Zakrzów – Trzebnica oraz nr 311 Szklarska PorębaGórna – granica Państwa (Harrachov) oraz przekazanie ich do zarządzaniapodległej samorządowi jednostce Dolnośląskiej Służbie Dróg i Kolei są dowodemna to, że potrafimy z sukcesem przywrócić je do życia i odpowiedniowykorzystać. Nasze spółka- Koleje Dolnośląskie – dysponuje obecnie 57.nowoczesnymi pociągami, którymiobsługuje ponad 300 połączeń każdego dnia. Bez żadnego problemu poradzimy sobiez dodatkowymi zadaniami przewozowymi” – mówił marszałek Cezary Przybylski

Zdaniem radnego Juliana Golaka realizacja inwestycjikolejowych dedykowanych obsłudze ruchu towarowego może być przeprowadzana wewspółpracy z partnerami biznesowymi zainteresowanymi obsługą zakładówprodukcyjnych pociągami towarowymi.

Wykaz planowanych do przejęcia odcinkówlinii kolejowych

L.p.

Nr linii

Początek odcinka

Koniec odcinka

1

340

Mysłakowice

Karpacz

2

308

Ogorzelec

Jelenia Góra

3

322

Kłodzko Nowe

Stronie Śląskie

4

372

Bojanowo

Góra Śląska

5

869/291

Wałbrzych Szczawienko

Boguszów Gorce

6

316

Chojnów

Rokitki

7

317

Gryfów Śląski

Mirsk

8

336

Mirsk

Świeradów-Zdrój

9

310

Kobierzyce

Piława Górna

10

283

Jelenia Góra

Lwówek Śląski

11

284

Jerzmanice-Zdrój

Lwówek Śląski

12

303

Rokitki

Przemków Odlewnia

13

345

Kamienna Góra

Ogorzelec

14

312

Marciszów

Jerzmanice Zdrój

15

302

Strzegom

Marciszów

16

335

Henryków

Targowica

17

319

Strzelin

Łagiewniki

18

317

Lubomierz

Gryfów Śląski

19

318

Srebrna Góra

Bielawa Zachodnia

20

330

Kamienna Góra

Okrzeszyn

21

327

Nowa Ruda Słupiec

Radków

22

318

Srebrna Góra

Nowa Ruda Słupiec

Populacja Gminytys

Powiat

Bielawa

30,3

Góra

20,4

35,8

Kamienna Góra

19,5

44,2

Lwówek Śląski

17,4

46,8

Mysłakowice

10,3

Kowary

11,8

Karpacz

4,9

Radków

9,2

Lądek Zdrój

8,5

Stronie śląskie

7,6

Nowa Ruda- Słupiec

11

Lubomierz

6,1

Mirsk

8,7

Świeradów Zdrój

4,3

Szczawno- Zdrój

5,9

Niemcza

5,7

Bolków

10,7

Stoszowice

5,6

Jordanów Śląski

3,1

Pielgrzymka

4,7

Złotoryja

20,9

44,4