Wiemy, jak pojedzie Pomorska Kolej Metropolitalna

inforail
17.01.2011 21:26
Zarząd Województwa Pomorskiego, podczas posiedzenia 13 stycznia 2010 r. jednogłośnie rekomendował do realizacji wybrany wariant budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Cała 20-kilometrowa linia będzie dwutorowa i zelektryfikowana. Koncepcja W3BE4 zyskała wcześniej najwyższe oceny spośród wszystkich 16 wariantów budowy PKM, analizowanych w studium wykonalności inwestycji. Po zaprezentowaniu i omówieniu przez Krzysztofa Rudzińskiego, prezesa PKM S.A. wszystkich rozważanych mozliwości, również członkowie zarządu województwa nie mieli wątpliwości, że właśnie ta, najlepsza z punktu widzenia potrzeb pasażerów i możliwości technicznych, opcja powinna zostać zrealizowana. Za rekomendowaniem do dalszych prac wariantu W3BE4 był cały pięcioosobowy Zarząd Województwa Pomorskiego.
PKM - przebiegObrady Zarządu Województwa Pomorskiego
– Zapaliliśmy zielone światło dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w wersji dwutorowej i zelektryfikowanej –mówił marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk. To inwestycja o epokowym znaczeniu dla naszego regionu, która nie tylko zrewolucjonizuje transport publiczny w Trójmieście, ale również umożliwi dojazd koleją do Gdańska z rejonu Kartuz i Kościerzyny – dodał.
Gościem specjalnym posiedzenia Zarządu Województwa Pomorskiego był wiceminister infrastruktury Andrzej Massel, który jest jednym z ojców pomysłu budowy kolei metropolitalnej w Trójmieście. Również w jego opinii rekomendowany przez Zarząd wariant jest najbardziej optymalny. Wiceminister poparł także plany wpięcia nowej linii PKM w tory linii dalekobieżnej na wysokości Gdańska-Zaspy, co w pierwszej fazie realizacji inwestycji zakłada wybrany wariant.
– W pierwszych latach funkcjonowania kolei metropolitalnej to w zupełności wystarczy –uważa wiceminister Andrzej Massel. Połączenie z linią SKM jest jednak wciąż aktualne i pozostaje w planach PKM – dodał.
Z kolei –uczestniczący również w dyskusji –pomorski poseł Stanisław Lamczyk podkreślał zwłaszcza regionalny wymiar PKM. – Dzięki połączeniu kolei metropolitalnej z modernizowaną równolegle linią Gdynia –Kościerzyna tysiące mieszkańców Kaszub będzie mogło szybko i bez korków dotrzeć do Trójmiasta –mówi poseł Lamczyk, członek sejmowej komisji infrastruktury.
Nazwy poszczególnych przystanków, które mają zostać wybudowane w ramach Pomorskliej Kolei Metropolitalnej są na razie robocze, tylko na użytek projektu. Ostateczne ich nazewnictwo zostanie wyłonione w ciągu najbliższych miesięcy, z uwzględnieniem aspektów historycznych i lokalnych.
PKM - wizualizacjaPKM - wizualizacjaPKM - wizualizacjaPKM - wizualizacja
Budowa PKM kosztować ma 719,1 mln zł, z czego 85 %, tj. 611,2 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Nowa linia kolejowa połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia –Kościerzyna. Wzdłuż dwudziestokilometrowej linii PKM powstanie 8 nowych przystanków, z których 6 pełnić będzie funkcję węzłów integracyjnych (dających możliwość pozostawienia auta/roweru na parkingu i kontynuacji podróży pociągiem oraz zintegrowanych z komunikacją tramwajową i autobusową).
Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w 25 minut. Oddanie do użytku całej nowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej planowane jest na początku 2015 roku.