Wiemy dlaczego zachodniopomorskie chce sprzedać Linki i SA109

inforail
24.08.2021 07:45
W ubiegłym tygodniu na łamach InfoRail.pl pisaliśmy o wystawieniu na sprzedaż przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego sześciu pojazdów kolejowych.

Informacja ta spotkała się z olbrzymim zainteresowaniem Czytelników. Postanowiliśmy dopytać skąd taka decyzja.

Racjonalizacja struktury taboru

Jak poinformował nas Urząd Marszałkowski podejmowane działania służą racjonalizacji struktury posiadanego taboru. Utrzymywanie pojedynczych sztuk pojazdów, to wyższe koszty szkoleń maszynistów i pracowników, dodatkowe koszty niezbędnego zasobu części zamiennych i płynów technicznych, a także mniejsza elastyczność wykorzystania taboru.

Województwo Zachodniopomorskie zawarło umowę na dostawę trzyczłonowych pojazdów hybrydowych, która umożliwia zakup nawet 12 sztuk i planuje wykorzystać ją w całości w celu wymiany części posiadanego taboru, w tym pojazdów objętych zapytaniem.

Jakie korzyści?

Korzyści realizowanego procesu wymiany taboru należy rozważać w kilku wymiarach – podał Urząd Marszałkowski.

Z punktu widzenia utrzymania i eksploatacji racjonalne jest posiadanie jak najbardziej jednolitego taboru. To przede wszystkim niższe koszty napraw i szkoleń, większa elastyczność planowania obsługi warsztatowej i trakcyjnej oraz większa optymalizacja obiegów, w tym możliwość zestawiania na części tras trzyczłonowych pojazdów elektrycznych i hybrydowych.

Z perspektywy ochrony środowiska – znaczne ograniczenie emisji zanieczyszczeń – pojazdy hybrydowe na odcinkach zelektryfikowanych nie korzystają z silników spalinowych.

Z perspektywy podróżnego – zastąpienie dwuczłonowych pojazdów spalinowych (SA139 i SA109), których pojemność coraz częściej okazuje się w naszym regionie niewystarczająca, trójczłonowymi hybrydami to bezpieczniejsza i wygodniejsza podróż pojazdami wyposażonymi fabrycznie m.in. w system ETCS. Nowe pojazdy pozwolą na lepsze i bardziej elastyczne zaspokajanie rosnących potrzeb przewozowych na niezelektryfikowanych liniach kolejowych Pomorza Zachodniego.

W wyniku prowadzonej restrukturyzacji taboru nie zmieni się ogólna ilość pojazdów. Zwiększy się natomiast ilość taboru do obsługi odcinków niezelektryfikowanych, z 15 sztuk do 24 sztuk. Zwiększy się również ilość miejsc siedzących oraz ilość miejsc do przewozu rowerów. Ponadto walory nowych pojazdów docenią osoby z niepełnosprawnościami.