Wielkopolskie: Tabor na polskim rynku kupowany jest wyłącznie u dwóch producentów

inforail
19.07.2011 09:50
Zgodnie z zapowiedzią z ubiegłego tygodnia przedstawiamy stanowisko Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego na temat sytuacji w Przewozach Regionalnych.
Karol Wach (InfoRail): Związki zawodowe obarczają winą za fatalną sytuację spółki Przewozy Regionalne Marszałków Województw. Czy Województwo Wielkopolskie, jako jeden z właścicieli Spółki, czuje się współodpowiedzialne za taki stan rzeczy?
Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego: Województwo Wielkopolskie jako jedno ze współaktywnych Województw przygotowujących usamorządowienie zakładało przejęcie spółki Przewozy Regionalne w parytetach udziałów jak to nastąpiło, z założeniem, że Spółka usamorządowiona zostanie poddana restrukturyzacji. Podzielona wewnętrznie na Oddziały zapisane w KRS z pełnym wewnętrznym rozrachunkiem gospodarczym, operująca wyłącznie w ramach zawartych przez Dyrektorów Oddziałów umów o dofinansowanie. Spółka od 2008 r., nie przeprowadziła restrukturyzacji, wygenerowała gigantyczne zadłużenie przy zmniejszonej pracy eksploatacyjnej w stosunku do roku 2008 o 40% i zwiększonej dotacji ze strony samorządów z kwoty 460 mln zł do poziomu prawie 900 mln zł a w Województwie Wielkopolskim z 40 mln zł do 105 mln zł. Odpowiedzialnością Województwa Wielkopolskiego, które podejmowało próby przez swoich przedstawicieli wprowadzenia w pełni zasad usamorządowienia jest niemożność samodzielnego ich przeprowadzenia przy 9,7% udziałów.
Usamorządowienie zakładało i było szansą na utrzymanie i status quo miejsc pracy na poziomie wykonawczym dla pracowników Spółki Przewozy Regionalne
Czy z perspektywy czasu usamorządowienie Przewozów Regionalnych byłodobrym posunięciem?
Usamorządowienie zakładało i było szansą na utrzymanie i status quo miejsc pracy na poziomie wykonawczym dla pracowników Spółki Przewozy Regionalne, ochronę przed konkurencją, w przypadku przeprowadzenia restrukturyzacji związania się struktur lokalnych z samorządowymi Województwa. Dzięki usamorządowieniu miała nastąpić decentralizacja kompetencji z Centrali Spółki oraz radykalne zmniejszenie administracji. Usamorządowienie spowodowało również, że zaczęły płynąć bardzo duże środki finansowe do segmentu regionalnych przewozów pasażerskich:
800 mln zł –Fundusz Kolejowy
700 mln zł –Rezerwa Budżetu Państwa
175 mln €- na zakup taboru
350 mln zł rocznie –zwiększone przychody z tytułu CIT
Spółka Przewozy Regionalne nie poddając się restrukturyzacji, nie poddając się kotroli struktur Wojewódzkich, spowodowała podjęcie poszukiwań przez Samorządy zgodnie ze swoimi kompetencjami Organizatora finansującego te przewozy oraz zapotrzebowania artykułowanego przez podróżnych na poprawę jakości, innych rozwiązań, w tym tworzenia własnych podmiotów, na które będzie miało wpływ.
Powołanie Spółki Koleje Wielkopolskie jest altenratywą na stan Przewozów Regionalnych
Czy powołanie Spółki Koleje Wielkopolskie przyczynia się do pogarszaniasytuacji Przewozów Regionalnych?
Powołanie Spółki Koleje Wielkopolskie jest altenratywą na stan Przewozów Regionalnych oraz realną perspektywą zmiany tej sytuacji, nie tylko dla podróżnych ale również sytuacji zatrudnieniowej i płacowej pracowników.
Czy Państwa zdaniem polityka taborowa województw (takżeWielkopolskiego),które kupują niejednolity tabor, każdy na własną rękę, ma wpływ na poziomusług świadczonych przez Przewozy Regionalne? To również opinia związków zawodowych.
Na rynku polskim kupowany jest tabor wyłącznie u dwóch producentów i bez znaczenia jest to, kto jest kupującym. Istotne jest to, że samorząd Województwa Wielkopolskiego kupuje w coraz większej ilości tabor, który dotychczas oddawany był w użytkowanie Spółce Przewozy Regionalne. Stan tego taboru, przyczyny jego awaryjności jak i sposób eksploatacji jest również jedną z przyczyn powołania 100% własnego podmiotu.
Na rynku polskim kupowany jest obecnie tabor wyłącznie u dwóch producentów i bez znaczenia jest to, kto jest kupującym
Czy jako współwłaściciel Przewozów Regionalnych widzą Państwo możliwośćpoprawy kondycji, przede wszystkim finansowej, Spółki?
Stan finansowy Spółki, jej zapaść taborowa, konieczne dodatkowe środki na podstawowe cykle przeglądowe oraz naprawy główne, zadłużenie wygenerowane w ciągu 2 ostatnich lat, są tak gigantyczne, że przekraczają możliwości finansowe Samorządu. Spółka nie może funkcjonować      z takim sposobem zarządzania, generującym coraz większe straty, nie mając perspektyw, co ułatwia złe zarządzanie i niemożność przeprowadzenia upadłości tej Spółki. Należy przygotować plan podziału Spółki, oddłużyć ją ustawowo pod warunkiem podziału, gdzie pieniądze pozwolą na spłatę zadłużenia wobec PKP PLK. Każde z Województw w postaci zorganizowanej części majątku, wydzielonej uprzednio w oddział, swoją część włoży do Spółki już istniejącej bądź utworzonej wspólnie z innymi Województwami. Operować te Spółki będą wyłącznie w ramach zadań ustawowych Samorządu Województwa. Pozwolą one również na zintensyfikowanie wzrostu pracy eksploatacyjnej i podjęcie nowych zadań w rodzącym się nowym segmencie rynku tj. przewozach aglomeracyjnych.
Jakie są plany Województwa Wielkopolskiego w kwestii zakupu taboru dlaKolei Wielkopolskich?
Samorząd Województwa Wielkopolskiego posiada:
–         22 szynobusy,
–         12 EN57, które podlegają modernizacji
–         kupił 22 ELFy i zamierza zakupić jeszcze kilkanaście EZT do modernizacji.
Czy możliwa jest współpraca z województwami ościennymi w zakresie prowadzenia wspólnej spółki przewozowej?
Współpraca z Samorządami ościennymi jest prowadzona na bieżąco, chociażby co do uzgodnień granicznych pociągów oraz ich opłat i przebiega bezproblemowo, co wskazuje, że po podziale Spółki Przewozy Regionalne, nie będzie problemu ze wspólnym uzgodnieniem przewozów między województwami czy regionami.