TransInfo Archiwum|Inforail|Przewoźnicy|Wielkopolskie: Tabor na polskim rynku kupowany jest wyłącznie u dwóch producentów
Wielkopolskie: Tabor na polskim rynku kupowany jest wyłącznie u dwóch producentów
inforail
19.07.2011 09:50
Wielkopolskie: Tabor na polskim rynku kupowany jest wyłącznie u dwóch producentów
Zgodnie z zapowiedzią z ubiegłego tygodnia przedstawiamy stanowisko Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego na temat sytuacji w Przewozach Regionalnych.
Karol Wach (InfoRail): Związki zawodowe obarczają winą za fatalną sytuację spółki Przewozy Regionalne Marszałków Województw. Czy Województwo Wielkopolskie, jako jeden z właścicieli Spółki, czuje się współodpowiedzialne za taki stan rzeczy?
Departament Transportu Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego: Województwo Wielkopolskie jako jedno ze współaktywnych Województw przygotowujących usamorządowienie zakładało przejęcie spółki Przewozy Regionalne w parytetach udziałów jak to nastąpiło, z założeniem, że Spółka usamorządowiona zostanie poddana restrukturyzacji. Podzielona wewnętrznie na Oddziały zapisane w KRS z pełnym wewnętrznym rozrachunkiem gospodarczym, operująca wyłącznie w ramach zawartych przez Dyrektorów Oddziałów umów o dofinansowanie. Spółka od 2008 r., nie przeprowadziła restrukturyzacji, wygenerowała gigantyczne zadłużenie przy zmniejszonej pracy eksploatacyjnej w stosunku do roku 2008 o 40% i zwiększonej dotacji ze strony samorządów z kwoty 460 mln zł do poziomu prawie 900 mln zł a w Województwie Wielkopolskim z 40 mln zł do 105 mln zł. Odpowiedzialnością Województwa Wielkopolskiego, które podejmowało próby przez swoich przedstawicieli wprowadzenia w pełni zasad usamorządowienia jest niemożność samodzielnego ich przeprowadzenia przy 9,7% udziałów.
Czy z perspektywy czasu usamorządowienie Przewozów Regionalnych byłodobrym posunięciem?
Usamorządowienie zakładało i było szansą na utrzymanie i status quo miejsc pracy na poziomie wykonawczym dla pracowników Spółki Przewozy Regionalne, ochronę przed konkurencją, w przypadku przeprowadzenia restrukturyzacji związania się struktur lokalnych z samorządowymi Województwa. Dzięki usamorządowieniu miała nastąpić decentralizacja kompetencji z Centrali Spółki oraz radykalne zmniejszenie administracji. Usamorządowienie spowodowało również, że zaczęły płynąć bardzo duże środki finansowe do segmentu regionalnych przewozów pasażerskich:
800 mln zł –Fundusz Kolejowy
700 mln zł –Rezerwa Budżetu Państwa
175 mln €- na zakup taboru
350 mln zł rocznie –zwiększone przychody z tytułu CIT
Spółka Przewozy Regionalne nie poddając się restrukturyzacji, nie poddając się kotroli struktur Wojewódzkich, spowodowała podjęcie poszukiwań przez Samorządy zgodnie ze swoimi kompetencjami Organizatora finansującego te przewozy oraz zapotrzebowania artykułowanego przez podróżnych na poprawę jakości, innych rozwiązań, w tym tworzenia własnych podmiotów, na które będzie miało wpływ.
Czy powołanie Spółki Koleje Wielkopolskie przyczynia się do pogarszaniasytuacji Przewozów Regionalnych?
Powołanie Spółki Koleje Wielkopolskie jest altenratywą na stan Przewozów Regionalnych oraz realną perspektywą zmiany tej sytuacji, nie tylko dla podróżnych ale również sytuacji zatrudnieniowej i płacowej pracowników.
Czy Państwa zdaniem polityka taborowa województw (takżeWielkopolskiego),które kupują niejednolity tabor, każdy na własną rękę, ma wpływ na poziomusług świadczonych przez Przewozy Regionalne? To również opinia związków zawodowych.
Na rynku polskim kupowany jest tabor wyłącznie u dwóch producentów i bez znaczenia jest to, kto jest kupującym. Istotne jest to, że samorząd Województwa Wielkopolskiego kupuje w coraz większej ilości tabor, który dotychczas oddawany był w użytkowanie Spółce Przewozy Regionalne. Stan tego taboru, przyczyny jego awaryjności jak i sposób eksploatacji jest również jedną z przyczyn powołania 100% własnego podmiotu.
Czy jako współwłaściciel Przewozów Regionalnych widzą Państwo możliwośćpoprawy kondycji, przede wszystkim finansowej, Spółki?
Stan finansowy Spółki, jej zapaść taborowa, konieczne dodatkowe środki na podstawowe cykle przeglądowe oraz naprawy główne, zadłużenie wygenerowane w ciągu 2 ostatnich lat, są tak gigantyczne, że przekraczają możliwości finansowe Samorządu. Spółka nie może funkcjonować z takim sposobem zarządzania, generującym coraz większe straty, nie mając perspektyw, co ułatwia złe zarządzanie i niemożność przeprowadzenia upadłości tej Spółki. Należy przygotować plan podziału Spółki, oddłużyć ją ustawowo pod warunkiem podziału, gdzie pieniądze pozwolą na spłatę zadłużenia wobec PKP PLK. Każde z Województw w postaci zorganizowanej części majątku, wydzielonej uprzednio w oddział, swoją część włoży do Spółki już istniejącej bądź utworzonej wspólnie z innymi Województwami. Operować te Spółki będą wyłącznie w ramach zadań ustawowych Samorządu Województwa. Pozwolą one również na zintensyfikowanie wzrostu pracy eksploatacyjnej i podjęcie nowych zadań w rodzącym się nowym segmencie rynku tj. przewozach aglomeracyjnych.
Jakie są plany Województwa Wielkopolskiego w kwestii zakupu taboru dlaKolei Wielkopolskich?
Samorząd Województwa Wielkopolskiego posiada:
– 22 szynobusy,
– 12 EN57, które podlegają modernizacji
– kupił 22 ELFy i zamierza zakupić jeszcze kilkanaście EZT do modernizacji.
Czy możliwa jest współpraca z województwami ościennymi w zakresie prowadzenia wspólnej spółki przewozowej?
Współpraca z Samorządami ościennymi jest prowadzona na bieżąco, chociażby co do uzgodnień granicznych pociągów oraz ich opłat i przebiega bezproblemowo, co wskazuje, że po podziale Spółki Przewozy Regionalne, nie będzie problemu ze wspólnym uzgodnieniem przewozów między województwami czy regionami.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024