Wielkopolskie Linki już jeżdżą
Linki Kolei Wielkopolskich wyjechały na szlaki. Co prawda na razie to tylko testy i szkolenia maszynistów. Wiele rzeczy za maszynistę wykonuje w tych pociągach komputer. Jest tempomat, co odróżnia Linki od starszych składów ?mówi Przemysław Matecki, maszynista instruktor Kolei Wielkopolskich. Przypomnijmy, że bydgoski producent dostarczy przewoźnikowi cztery takie jednostki. Na razie w formie dzierżawy, kontrakt obejmuje jednak opcję ich zakupu po upływie okresu dzierżawy, który wynosić będzie, w przypadku trzech pojazdów 24 miesiące, natomiast czwartego 18 osiemnaście miesięcy licząc od dnia protokolarnego przekazania składów przewoźnikowi. Zamawiający uzależnia możliwość skorzystania z prawa opcji od pozyskania środków finansowych pochodzących z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego i/lub kredytu bankowego. Prawo opcji jest uprawnieniem przewoźnika, z którego może, ale nie musi skorzystać w ramach realizacji umowy. Warunkiem uruchomiania prawa opcji jest oświadczenie woli zamawiającego wykonania zamówienia w ramach prawa opcji. Całkowita wartość zamówienia to 64 255 000 PLN brutto. PESA dostarcza przewoźnikowi Linki, które pierwotnie zostały wyprodukowane dla niemieckiego przewoźnika. Będą to kolejne tego typu pojazdy w Polsce. Wcześniej kupiły je Urzędy Marszałkowskie: Zachodniopomorski i Lubuski. Jak na razie jazdy testowe przebiegają bez zarzutów, a Linki sprawują się wzorowo, żadnych awarii. Po ich zakończeniu nowe nabytki zabiorą pasażerów, którzy będą mieli do dyspozycji wygodne fotele, komfortowe wnętrze, gniazda elektryczne, dzieci zaś będą mogły skorzystać z kącika zabaw.