Wielkopolska ma już komplet Elfów. We wtorek, 25 lutego, PESA przekazała ostatni z dwudziestu dwóch zakontraktowanych pociągów. Skład z Marszałkiem Markiem Woźniakiem i Wicemarszałkiem Wojciechem Jankowiakiem na pokładzie dotarł do stolicy Wielkopolski we wtorkowe popołudnie na Dworzec Letni. Wcześniej w siedzibie producenta w Bydgoszczy dokonano jego odbioru. Wszystkie Elfy są komfortowe i przyjazne pasażerom. Pierwsze jednostki zamówione przez Województwo Wielkopolskie w ramach unijnego projektu, służą Wielkopolanom od momentu wejścia w życie rozkładu jazdy w grudniu 2012 roku. Zakup 22 pociągów to największy zakup w historii samorządu wielkopolskiego. Całkowita wartość projektu sięgnęła 469,7 zł, z czego połowa to dofinansowanie unijne w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego –podkreśla marszałek województwa wielkopolskiego Marek Woźniak.Indywidualny projekt kluczowy pn. „Zakup taboru kolejowego dla regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych”realizowany jest w ramach Priorytetu II, Działanie 2.4 –Tabor kolejowy dla regionalnych przewozów pasażerskich Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007 –2013. Beneficjentem projektu jest Samorząd Województwa Wielkopolskiego. Całkowita wartość projektu to 469 718 975,58 złotych. Dofinansowanie projektu w ramach WRPO stanowi 50 %. Dostawy pociągów przebiegły planowo.
22 elektryczne zespoły trakcyjne mogą pomieścić łącznie 9 900 pasażerów –w tym 4488 na stałych miejscach siedzących. Pojazdy są klimatyzowane, przyjazne osobom niepełnosprawnym, wyposażone w gniazdka dla urządzeń mobilnych oraz przystosowane do jazdy z prędkością 160 km/h. Tabor jest sukcesywnie udostępniany w formie dzierżawy operatorowi wewnętrznemu –spółce Koleje Wielkopolskie. Dzięki zakupowi nowego taboru możliwe stało się zaproponowanie zdecydowanie wyższej jakości usług transportu kolejowego oraz atrakcyjniejszej oferty przewozowej. Bezpieczniejsza, szybsza i lepiej dostosowana do oczekiwań pasażerów oferta sprawia, iż dostępność do centrów gospodarczych, edukacyjnych oraz kulturalnych uległa znacznej poprawie, co sprzyja zwiększonej mobilności mieszkańców regionu. Następuje także przeniesienie części potoku podróżnych z transportu drogowego na transport kolejowy oraz generowane są nowe potoki podróżnych.
Przypomnijmy w skrócie, że w październiku 2008 roku Zarząd Województwa Wielkopolskiego podjął decyzję o przygotowaniu do realizacji projektu pn. „Zakup taboru kolejowego dla regionalnych pasażerskich przewozów kolejowych”. W tym samym roku złożono wniosek o dofinansowanie projektu. W kwietniu 2009 roku wniosek trafił do Komisji Europejskiej. Decyzja o dofinansowaniu zapadła w grudniu 2009 roku. Publikacja ogłoszenia o zamówieniu na dostawę 22 elektrycznych zespołów trakcyjnych w Dzienniku Urzędowym Wspólnot Europejskich nastąpiła w marcu 2010 roku. Wybór najkorzystniejszej oferty (PESA Bydgoszcz SA) miał miejsce w październiku 2010 roku, umowę z producentem podpisano 8 lutego 2011 roku, co stanowiło początek rzeczowej realizacji projektu. Rok później odebraliśmy pierwszego „Elfa”. Sukcesywnie pojawiające się pojazdy umożliwiły przejęcie przez Koleje Wielkopolskie obsługi pasażerskiej w relacjach Poznań –Konin – Kłodawa – Kutno i Poznań –Zbąszynek. Rok później, w grudniu 2013 roku, rozkładowe „Elfy”w barwach Kolei Wielkopolskich dotarły do Gniezna i Mogilna.