Wielkopolska poparła restrukturyzację Przewozów Regionalnych

inforail
11.12.2014 12:20
Przewozy Regionalne zakończyły negocjacje z samorządem województwa wielkopolskiego –poinformowała Marta Milewska, rzecznik prasowy przewoźnika. Poparł on scenariusz restrukturyzacji spółki polegający na pozyskaniu większościowego inwestora ze strony skarbu państwa, który zakłada, że kwota w wysokości 750 mln zł przeznaczona zostanie na oddłużenie firmy oraz jej rozwój. Po dopełnieniu kwestii formalnych marszałek Wielkopolski będzie ósmym właścicielem przewoźnika popierającym restrukturyzację w tej formie. Zarząd Przewozów Regionalnym kontynuuje rozmowy z przedstawicielami pozostałych województw.
Wariant restrukturyzacji z pozyskaniem strategicznego inwestora oraz wprowadzeniem długoletnich umów przewozowych formalnie popierają w tej chwili marszałkowie siedmiu województw –mazowieckiego, śląskiego, kujawsko-pomorskiego, lubelskiego, świętokrzyskiego, opolskiego oraz pomorskiego. Prowadzone do wczoraj rozmowy zarządu Przewozów Regionalnych z samorządem województwa wielkopolskiego na temat restrukturyzacji zakończyły się pozytywnie. Po dopełnieniu kwestii formalnych będzie to ósme województwo, które opowiedziało się za restrukturyzacją w tej formie. Oznacza to poparcie właścicieli reprezentujących 57,2 proc. udziałów.
Dokapitalizowanie Przewozów Regionalnych poprzez pozyskanie strategicznego inwestora ze strony Skarbu Państwa w ocenie MIiR, jak i naszej, jest najlepszym scenariuszem dla przyszłości spółki. Jego realizacja pozwoli na osiągnięcie trwałej rentowności w ciągu najbliższych pięciu lat. Cieszę się, że grono właścicieli popierających restrukturyzację Przewozów Regionalnych systematycznie się powiększa –mówi Tomasz Pasikowski, prezes zarządu Przewozów Regionalnych. –Wszystkim nam zależy na dobru spółki, a co za tym idzie na szybkim podjęciu optymalnych działań, które będą miały szansę ją uzdrowić. Dlatego kontynuujemy negocjacje w województwach –dodaje .
Plan restrukturyzacji zakłada, że partner strategiczny reprezentujący Skarb Państwa wniesie do spółki środki finansowe w wysokości około 750 mln zł, stając się tym samym jej większościowym udziałowcem. Kwota ta ma zostać przeznaczona zarówno na spłacenie historycznych długów Przewozów Regionalnych szacowanych na 600 mln zł, jak i na przeprowadzenie działań restrukturyzacyjnych wewnątrz spółki. Jednocześnie mają zostać wprowadzone co najmniej pięcioletnie umowy na świadczenie usług przewozowych w poszczególnych województwach, a nie jak dotychczas roczne czy dwuletnie. Dzięki nim spółka ma szansę na większą stabilność pracy, a także możliwość zaplanowania m.in. inwestycji w tabor.

Przewozy Regionalne są największym kolejowym przewoźnikiem, z którego usług korzysta codziennie ponad 230 tysięcy osób dojeżdżających do szkoły czy pracy. Średnio w ciągu doby na tory w całej Polsce wyjeżdża około 1600 pociągów oznaczonych logo spółki.