Wielkopolska planuje zakup 20 nowych pociągów

inforail
25.02.2014 13:31

Województwo wielkopolskie określiło swoje kolejowe priorytety na kolejną unijną perspektywę unijną. Cele są dwa, żaden z nich nie powinien zaskoczyć, bo podobne bolączki ma każdy inny region w Polsce. A zatem po pierwsze zakup taboru, a po drugie poprawa stanu istniejącej infrastruktury. Jak informują samorządowcy niedostateczny stan techniczny i dekapitalizacja wielu odcinków regionalnych linii kolejowych oraz taboru kolejowego dla przewozów regionalnych to jedne z istotnych barier rozwojowych województwa. Taka sytuacja ma m.in. niekorzystny wpływ na mobilność mieszkańców regionu, możliwości rozwoju poszczególnych jego obszarów, środowisko. Dodatkowo zły stan infrastruktury dworcowej zdecydowanie pogarsza warunki podróżowania. Pomoc unijna ma poprawić warunki podróżowania na najbardziej zdekapitalizowanych odcinkach regionalnych linii kolejowych w regionie, a także przyczynić się to do zwiększenia mobilności mieszkańców obszarów województwa wielkopolskiego, mieszkających w zasięgu przebudowanej, zmodernizowanej, zrehabilitowanej infrastruktury kolejowej. Pozwoli na osłabienie negatywnie wpływających na wewnętrzną spójność regionu skutków znacznej rozciągłości południkowej terytorium Wielkopolski. Przyczyni się także do zwiększenia mieszkańcom województwa możliwości dojazdów do pracy, szkół, centrów kultury i usług społecznych. Jednym z największych projektów infrastrukturalnych ma być modernizacja linii kolejowej nr 354 Poznań Główny –Piła Główna.

Ostatni z zakontraktowanych w PESIE przez Wielkopolskę Elfów
Pogarszająca się sytuacja w zakresie przewozów kolejowych jest w znacznym stopniu efektem nie tylko złego stanu technicznego i dekapitalizacji regionalnych linii kolejowych, ale także kiepskiego taboru kolejowego dla przewozów regionalnych. Samorząd Województwa, odpowiedzialny za regionalne pasażerskie przewozy kolejowe, podejmuje wiele wysiłków, aby zapewnić mieszkańcom regionu warunki do ich mobilności w zakresie dojazdów do pracy, miejsca edukacji, administracji, kultury, usług społecznych. Jednak potrzeby w tym zakresie są nadal znaczne. W nowej pespektywie unijnej Wielkopolska planuje chciałaby pozyskać 20 nowych lub zmodernizowanych pociągów. Konieczne jest nie tylko dalsze wsparcie regionalnej infrastruktury kolejowej, szczególnie połączenia Poznania z północną częścią regionu. Z modernizacją kolejnych odcinków infrastruktury kolejowej ścisły związek ma poprawa warunków podróżowania przez zakup nowego i modernizację używanego taboru kolejowego dla pasażerskich przewozów regionalnych. W kontekście ustawowych zadań Samorządu Województwa w zakresie przewozów regionalnych istotne jest dalsze uzupełnienie i wymiana na nowoczesny tabor będący w dyspozycji województwa. Z tym wiąże się konieczność stworzenia infrastruktury obsługi i serwisowania tego taboru. Znaczącym problemem w Wielkopolsce jest stan istniejącej infrastruktury dworcowej, negatywnie wpływający na warunki podróżowania. W ostatnich latach samorządy lokalne przejmują tereny i obiekty dworcowe, które znajdują się w znacznej części w złym stanie technicznym, w wielu przypadkach jest to wręcz stan dewastacji. Dla poprawy warunków podróżowania mieszkańców Wielkopolski konieczne jest wsparcie odbudowy, modernizacji, rewitalizacji obiektów i terenów dworcowych, służących obsłudze przewozów regionalnych i lokalnych.