Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wielkopolska: Marszałek rozmawia ze związkowcami z Przewozów Regionalnych

inforail
06.12.2013 15:48

5 grudnia 2013 roku, na prośbę dziewięciu związków zawodowych działających w Wielkopolskim Zakładzie „Przewozów Regionalnych”(„PR”) odbyło się spotkanie Wicemarszałka Województwa Wielkopolskiego Wojciecha Jankowiaka z przedstawicielami związków zawodowych, działających w tej spółce.
Głównym tematem spotkania była sprawa zawarcia Paktu Gwarancji Pracowniczych na poziomie regionalnym, po nieudanej próbie zawarcia takiego paktu na szczeblu krajowym. Spotkanie odbyło się w kontekście procesów restrukturyzacyjnych spółki, jej ewentualnej upadłości i nowych regulacji prawnych przygotowanych przez rząd w tym zakresie.
Wicemarszałek Jankowiak scharakteryzował obecną sytuację pasażerskich przewozów kolejowych w województwie wielkopolskim, wykonywanych zarówno przez „Przewozy Regionalne”, jak i spółkę „Koleje Wielkopolskie”na zamówienie Województwa Wielkopolskiego. Podkreślił także znaczenie obowiązujących ustaleń i podpisanej ze spółką „Przewozy Regionalne”umowy, zlecającej „PR”wykonywanie usługi publicznego transportu zbiorowego na okres trzech najbliższych lat, dla stabilności zatrudnienia w „Przewozach Regionalnych”w Poznaniu. –Biorąc pod uwagę tylko częściowe przejęcie od „PR”od nowego rozkładu połączenia Poznań –Gniezno i Poznań –Mogilno, a także fakt, iż w najbliższych 2-3 latach spółka „Koleje Wielkopolskie”nie będzie przejmowała od PR nowych linii na terenie województwa możemy powiedzieć, iż jest to wystarczająca gwarancja dla określonego stanu zatrudnienia w Wielkopolskim Zakładzie „Przewozów Regionalnych”w Poznaniu –powiedział Wicemarszałek Jankowiak.
Samorząd Województwa Wielkopolskiego nie może podpisać indywidualnego Paktu Gwarancji Pracowniczych, bowiem mające powstać z dniem 1 stycznia 2014r. samodzielne oddziały PR-ów na poziomie województw nie będą odrębnymi podmiotami gospodarczymi i nadal stanowić będą jednostki organizacyjne spółki „PR”. Zmieni się jedynie forma organizacyjna, m.in. przez nadanie im statusu większej samodzielności w podejmowaniu decyzji i formuły rozliczania się z centralą spółki. Stąd podpisanie Paktu Gwarancji na poziomie regionalnym naruszałoby m.in. umowę spółki. Wicemarszałek Jankowiak zapewnił związkowców, iż zgodnie z przyjętymi założeniami do budżetu na 2014r. oraz dalszą strategią rozwoju publicznego transportu zbiorowego, Samorząd Województwa Wielkopolskiego traktuje publiczny transport zbiorowy w latach 2014 –2020 wykonywany przez kolej jako absolutnie priorytetowy. Jednocześnie –jak podkreślił Wicemarszałek –dalsze działania w tym zakresie zależeć będą od wyników odbytych spotkań Wicepremier, Minister Infrastruktury i Rozwoju Elżbiety Bieńkowskiej z centralami kolejowych związków zawodowych oraz z marszałkami województw.
Podczas spotkania poruszono także sprawy stanu i wykorzystania taboru, układania rozkładów jazdy i bezpieczeństwa ruchu kolejowego.
Zgodnie z deklaracją Wicemarszałka Jankowiaka, obie strony w zależności od dalszej sytuacji w PR kontynuować będą rozpoczęty dialog.