Wielkopolska: Kupiliśmy pociągi światowej klasy od polskiego producenta

inforail
27.02.2014 10:30

Jak już informowaliśmy na łamach InfoRail zakończyły się dostawy elektrycznych zespołów trakcyjnych Elf dla województwa wielkopolskiego. W Poznaniu są już obecne wszystkie z 22. zamówionych EZT. Dostawy zakończono 25 lutego 2014 r., uroczystym odbiorem ostatniego pociągu.

Uroczystego odbioru pojazdu dokonano w siedzibie producenta, w Bydgoszczy. Krótko po tym pojazd pojechał do Poznania, gdzie na Dworcu Letnim odbyło się spotkanie podsumowujące realizację projektu.
Dostawa 22 EZT to największy tego typu projekt w historii wielkopolskiego samorządu. Pociągi Elf obsługują trasy z Poznania do Konina, Zbąszynka czy Gniezna, obsługiwane przez Koleje Wielkopolskie –spółkę powołaną do życia przez samorząd województwa kilka lat temu. Nowe pociągi wpisują się w strategię modernizacji kolei regionalnej –infrastruktury i taboru. To nie koniec zakupów taboru –plany są ambitne, kolejne zakupy uzależnione są jednak od dostępności środków finansowych, zatem za wcześnie by dziś pojawiały się już konkretne deklaracje w tym obszarze.
25 lutego do Poznania przyjechał ostatni z zamówionych pociągów25 lutego do Poznania przyjechał ostatni z zamówionych pociągów25 lutego do Poznania przyjechał ostatni z zamówionych pociągów25 lutego do Poznania przyjechał ostatni z zamówionych pociągów
Cały projekt (od przygotowania dokumentacji, aż po dostawę ostatniego pociągu) trwał ponad pięć lat, rozpoczął się bowiem w 2008 r. Od podpisania umowy z producentem minęły trzy lata, z tego dwa lata samych dostaw. Przedstawiciele województwa zwracali uwagę na terminowość dostaw –projekt zrealizowano zgodnie z harmonogramem, zakładającym przyjazd ostatniego pociągu do Poznania najpóźniej do końca lutego 2014 r. Dla PESA Bydgoszcz kontrakt z Wielkopolską to największy zakup Elfów w Polsce, a także największa dostawa EZT zrealizowana dla klienta w naszym kraju. Całkowita wartość projektu to 470 mln zł, a zakup pociągów finansowany był z trzech źródeł: budżetu województwa, budżetu państwa oraz funduszy europejskich.
Pierwszy Elf pojawił się w Poznaniu 8 sierpnia 2012 r. W maju 2013 r. Wielkopolska odebrała ósmego Elfa, który był jednocześnie setnym EZT wyprodukowanym przez PESA Bydgoszcz. 25 lutego do Poznania przyjechał ostatni z zamówionych pociągów. Elfy w ruchu liniowym kursują od grudnia 2012 r.
25 lutego do Poznania przyjechał ostatni z zamówionych pociągów25 lutego do Poznania przyjechał ostatni z zamówionych pociągów25 lutego do Poznania przyjechał ostatni z zamówionych pociągów
Dostarczony do Wielkopolski Elf to pociąg czteroczłonowy, o długości całkowitej 75,3 metra. W tej wersji Elf zabiera na pokład łącznie 450 pasażerów, w tym 204 na miejscach siedzących. Maksymalna prędkość eksploatacyjna pojazdu to 160 km/h. Elfy dla wielkopolskiego przewoźnika wyposażone są m.in. w cztery automaty biletowe, monitoring i klimatyzację, a także dwie toalety (w tym jedną przystosowaną dla osób z ograniczeniami sprawności ruchowej).
Kupiliśmy pociągi od polskiego producenta, który oferuje produkt najwyższej klasy światowej. To jest przykład, ze można w Polsce produkować nowoczesne pojazdy –mówił podczas prezentacji ostatniego Elfa Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego. Marszałek nawiązał także do kolejnych planów województwa, zwracając uwagę na to że idealnie byłoby aby taki właśnie standard podróży móc zaproponować wszystkim wielkopolskim pasażerom.
Symbolicznie tabliczki znamionowe ostatniego Elfa przekazał władzom województwa Robert Świechowicz, członek Zarządu PESA Bydgoszcz. Ostatni pociąg od razu przekazany został przewoźnikowi.