Wielkopolska docenia kolej
Intencją spotkań z samorządami jest m.in. zainteresowanie ich przedstawicieli możliwościami kolejnej perspektywy unijnej 2014 –20 i kolejnego regionalnego programu operacyjnego. Warto się zastanowić, czy ważnych dla regionu linii nie ująć w nowych RPO. –mówił prezes Zarządu PLK Zbigniew Szafrański 2 marca w Poznaniu.
W konferencji PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Perspektywy funkcjonowania infrastruktury kolejowej na terenie województwa wielkopolskiego uczestniczył wicemarszałek Wojciech Jankowiak, zastępca prezydenta Poznania Mirosław Kruszyński, oraz przedstawiciele władz samorządowych z województwa.
W województwie wielkopolskim, w przeciwieństwie do innych regionów, właśnie ze strony samorządu wychodzi inicjatywa poprawy stanu linii. To cieszy bo oznacza, ze w regionie jest doceniana potrzeba funkcjonowania kolei. –uważa Zbigniew Szafrański
W województwie realizowane są z Regionalnego Programu Operacyjnego dwa projekty: ”Modernizacja linii kolejowej nr 356 na odcinku Poznań Wschodni –Gołańcz oraz „Modernizacja linii kolejowej nr 357 na odcinku Wolsztyn –Luboń. Obie linie Sulechów –mają duże znaczenie w obsłudze połączeń małych miejscowości z aglomeracją poznańską. Linia do Wolsztyna, ma również znaczenie dla utrzymania atrakcyjności jedynej w Europie czynnej lokomotywowni w Wolsztynie.
Według PLK, stan linii kolejowych w Wielkopolsce jest dość dobry i na terenie województwa nie ma istotnych linii do zamknięcia. Największym problemem jest stan linii z Poznania do Piły. To ważna linia dojazdowa do stolicy województwa, a szczególnie latem obsługuje pociągi jadące na wybrzeże. Poprawa stanu linii pozwoli skrócić nie tylko dojazd do Poznania, ale również przejazd do Kołobrzegu.
Prezes PLK uzgodnił z marszałkiem województw, aby w tej perspektywie sfinansować studium wykonalności na odcinek Pila –granica województwa wielkopolskiego. Pozwoli to w nowej perspektywie 2014–20 rozpocząć modernizacje linii. Do tej pory będą podejmowane prace interwencyjne, aby usuwać na trasie najgorsze utrudnienia.
Uczestnicy spotkania zainteresowani byli m.in. stanem i perspektywą modernizacji linii E 59 Wrocław –Poznań –Szczecin, poprawą stanu linii Poznań –Pila oraz planami budowy linii dużej prędkości.
Poznańska konferencja była szóstym spotkaniem prezesa Zarządu PLK z samorządowcami. Podobnie jak poprzednim towarzyszyła jej konferencja prasowa.