Wielki remont helskiej kolei
inforail
18.12.2011 20:53
Wielki remont helskiej kolei
Już na wiosnę 2012 rozpocznie się remont jednej z najpiękniejszych linii kolejowych w Polsce. Gdy się zakończy, pociągi przyciągną jeszcze więcej turystów, a przez to odkorkują się drogi na półwyspie helskim.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
To, że linia nr 213 Reda –Hel w ogóle będzie remontowana, to wspólna zasługa samorządu województwa pomorskiego i PKP Polskie Linie Kolejowe. Dzięki wzorowej współpracy udało się uzyskać unijne środki z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2007 –2013. Całkowity koszt inwestycji to 117 milionów złotych.
Linia kolejowa Reda –Hel, to bez wątpienia jedna z piękniejszych linii kolejowych w Polsce. Pasażerowie, którzy wejdą na pokład nowoczesnego szynobusu wyprodukowanego przez Nowosądecki Newag, zobaczą niezwykłą zmienność krajobrazu, od górskich serpentyn przez krajobraz wysoczyzny aż po niesamowitą Zatokę Gdańską i Bałtyk w pobliżu przystanku w Kuźnicy. – Niestety, szlak jest w coraz gorszym stanie i tylko jego kapitalny remont może sprawić, że przyciągnie turystów i mieszkańców Wybrzeża –mówi Leszek Lewiński, zastępca dyrektora gdyńskiego oddziału PKP Polskie Linie Kolejowe. – W niektórych miejscach podkłady i szyny są tak zniszczone, że nowoczesne szynobusy przystosowane do jazdy z prędkością 120 km/h muszą zwalniać do 30 km/h –dodaje.
Rzeczywiście, nawierzchnia torowa jest już miejscami w bardzo złym stanie, o czym mieli okazję przekonać się uczestnicy objazdu szlaku zorganizowanego 29 listopada przez PKP PLK. Najgorzej jest pomiędzy Puckiem a Władysławowem, gdzie, na niektórych odcinkach, z drewnianych podkładów miejscami pozostały już tylko wióry. – Z kolei na odcinku na półwyspie szyny przytwierdzone są do betonowych podkładów produkcji NRD. Mają one jedyną w swoim rodzaju cechę: mianowicie kruszą się! – zupełnie serio mówi zastępca dyrektora gdyńskiego oddziału PLK, Leszek Lewiński.
Tor w wielu miejscach pomiędzy wydmami na odcinku Chałupy-Hel mocno osiadł w gruncie, a miejscami leży po prostu na ubitym piasku. – Do wykonawcy remontu należeć będzie odbudowa podtorza i wyniesienie go wyżej ponad grunt. Projektanci staną również przed trudnym zadaniem zabezpieczenia toru przed piaskiem nawiewanym z wydm –dodaje Lewiński. Pozwoli to lepiej zabezpieczyć szlak przed rzadkimi, ale jednak zdarzającymi się przypadkami zalewania szlaku od strony Zatoki Gdańskiej.
Wiemy już, że remont linii rozpocznie się na wiosnę 2012 roku i potrwa maksymalnie 27 miesięcy, choć włoski wykonawca, Salcef Costruzioni Edili E Ferroviare, zadeklarował skrócenie czasu modernizacji. Oznaczać to będzie częste odwołania pociągów i kursowanie zamiast nich zastępczej komunikacji autobusowej. Ale latem, kiedy potoki podróżnych są największe, linia nie będzie zamykana. – Zależy nam, aby podczas sezonu linia kolejowa była realną alternatywą dla zakorkowanych dróg w kierunku półwyspu –wyjaśnia Maciej Dutkiewicz z Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK i wspiera go sekretarz miasta Hel. – Bez kolei w ciągu sezonu po prostu się zakorkujemy –uważa.
Co zmieni się po remoncie? – Priorytetem jest dla nas podniesienie prędkości pociągów na niemal całym, 62 kilometrowym odcinku pomiędzy Redą a Helem. Po remoncie pociągi pomkną z prędkością 80 kilometrów na godzinę, a tam gdzie się da, nawet 100. Skrócimy czas przejazdu nawet o 25 minut, a to oznacza, że z Gdyni na koniec półwyspu dotrzemy w niewiele ponad godzinę. Chcemy by linia przez kolejne dziesiątki lat dobrze służyła pasażerom –tłumaczy Lewiński.
Wśród mieszkańców półwyspu nie brakowało krytyków podniesienia prędkości dla kursujących tu szynobusów. Podczas prowadzonych konsultacji okazało się, że kontestatorzy pomysłu to w większości właściciele prywatnych pensjonatów, którzy bez porozumienia z PKP PLK, poprzez budowę bramek prowadzących do swoich posesji, stworzyli miejsca, gdzie turyści narażając życie przekraczają nielegalnie torowisko.
Pozostając w temacie bezpieczeństwa: poprawione zostanie bezpieczeństwo na większości przejazdów i przejść kolejowych poprzez wybudowania aktywnej sygnalizacji z rogatkami. Najbardziej uczęszczane z nich będą monitorowane z centrum sterowania zlokalizowanego we Władysławowie. Przebudowie ulegną perony, które zostaną podwyższone. Do wykonawcy będzie należeć decyzja, czy np. peron w Kuźnicy wciąż pozostanie w formie wyspowej, czy też, co uzasadniają potoki podróżnych, zaprojektowane zostaną dwa odrębne miejsca oczekiwania pasażerów.
Na myśl o remoncie już cieszy się sekretarz UM Hel. – W lecie drogi zapychają się nam do tego stopnia, że jedyną realną alternatywą jest transport szynowy. Są takie dni, kiedy brakuje nam parkingów, aby pomieścić wszystkich zmotoryzowanych chcących odwiedzić koronę półwyspu.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024