Większy KISS dla szwajcarskiego przewoźnika BLS

inforail
27.03.2012 10:39
Stadler zaprezentował piętrowy skład KISS dla BLS Erlen (Szwajcaria, kanton Thurgau) –drugiego co do wielkości szwajcarskiego przewoźnika kolejowego. To historyczny moment dla przewozów kolejowych w regionie. Nowe, piętrowe składy, mogą zabrać na swój pokład o 30% pasażerów więcej na miejscach siedzących niż pociągi podmiejskie kursujące dziś na liniach „berneńskich”. 28 zamówionych pociągów zostanie wyprodukowanych w fabrykach Stadlera w Altenrhein i dostarczonych do końca 2014 roku. Pierwsze składy zaczną wozić pasażerów już pod koniec tego roku, prawdopodobnie w momencie wejścia w życie nowego rozkładu jazdy. Łączna wartość kontraktu to 494 miliony franków szwajcarskich.  
Prezentacji pierwszego pociągu dla BLS dokonali właściciel Stadlera –Peter Spuhler oraz Bernard Guillelmon –szef przewoźnika. Pierwszy KISS został wyprodukowany zaledwie w ciągu dziewięciu miesięcy, jak wspomnieliśmy wcześniej w zakładach w Alternrhein. Obecnie pojazd przechodzić będzie intensywne testy oraz jazdy próbne. Jego przekazanie przewoźnikowi planowane jest na wrzesień 2012 roku.
Większy KISS dla szwajcarskiego przewoźnika BLS
Więcej miejsc, większe bezpieczeństwo
KISS dla BLS będzie mógł przewieźć 335 pasażerów na miejscach siedzących, z czego 61 w pierwszej klasie oraz 110 podróżnych na stojąco. W naszych piętrusach nie zabraknie komfortu i przestrzeni –mówi Bernard Guillelmon, szef BLS. To historyczny moment dla firmy i przełomowy moment dla pasażerów. Nowe pociągi będą mogły przewozić o 30% pasażerów więcej niż dotychczas kursujące na linii „berneńskiej”–dodaje. Piętrowy KISS to skład niskopodłogowy z wysuwanymi stopniami. Klimatyzowany, z ogrzewaniem podłogowym i ściennym, z systemem audio i nowoczesnej informacji pasażerskiej, dwiema toaletami (jedna przystosowana dla osób niepełnosprawnych), gniazdkami elektrycznymi w 1 klasie –to tylko podstawowe wyposażenie składów.
Większy KISS dla szwajcarskiego przewoźnika BLS
Pociągi na linie S1, S3, S31 i S6
Jazdy szkoleniowe dla pracowników BLS rozpoczną się jesienią tego roku. Będą wprowadzone wyłącznie na trasie linii S31. Z końcem roku pociągi pojawią się w rozkładzie jazdy. Do końca 2014 roku mają kursować na liniach podmiejskiego systemu „berneńskiego”:
S1 Fryburg-Berno-Münsingen-Thun
S3 (Biel / Bienne-Berno-Belp,
S31 Münchenbuchsee-Berno-Belp  
S6 Schwarzenburg-Berne.
Wprowadzenie do ruchu nowych pojazdów będzie wymagało wydłużenia peronów, tak, aby składy mogły bez przeszkód kursować w trakcji podwójnej.
Większy KISS dla szwajcarskiego przewoźnika BLS
Milowy krok także dla Stadlera  
Z nowego pociągu zadowolony jest również szef producenta –Perer Spuhler. To duży krok do przodu –mówi. Powstanie nowego, piętrowego pociągu KISS pokazuje jak bardzo innowacyjni i elastyczni jesteśmy. W ciągu dziewięciu miesięcy skonstruowaliśmy pojazd, spełniający najwyższe normy bezpieczeństwa –przeciwpożarowe i wypadkowe, a także standardy stawiane pociągom poruszającym się tunelem Lötschberg Base. Bardzo się cieszę, że BLS będzie wykorzystywać nasze pociągi w okolicach stolicy –dodaje Spuhler.
Kontrakt na zakup 28 pociągów KISS jest największą w historii przewoźnika jednorazową inwestycją taborową. BLS planuje dalsze zakupy, na które przeznaczyć chce około 1,2 mld fraków szwajcarskich do 2025 roku.