Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Wiedeń: Railjet nowym flagowym pociągiem ÖBB.

inforail
06.04.2007 14:43

Nowy flagowy pociąg OeBB - Railjet. Fot. Siemens

Koleje austriackie ÖBB borykają się z problemem przeciwnym do polskiego. Problemem w Austrii stała się ciągle rosnąca ilość podróżnych w pociągach dalekobieżnych. To powoduje, że praktycznie cały tabor zdatny do ruchu kursuje na trasach, jednak mimo tego koleje muszą dodatkowo wynajmować wagony od innych przewoźników europejskich. Sprawę dodatkowo pogorszyło porozumienie o wdrożeniu wspólnych pociągów podpisane z kolejami niemieckimi oraz szwajcarskimi. Porozumienie to po kilku latach zerowych efektów zostało ostatecznie zerwane, a pozostali udziałowcy zamówili własne pociągi zespołowe. Jedynie ÖBB zwlekały z zakupem. Jednak w zeszłym roku zdecydowano się zamówić pociąg, który zaczęto określać mianem Railjet. Będzie to pociąg tworzący siedmio wagonowy, elektryczny zespół trakcyjny, posiadający system wychyłu pudła oraz zdolny do jazdy z prędkością 230 km/h. Jako dostawca został wybrany koncern Siemens, a pierwotne zamówienie obejmowało 23 zespoły, wartości około 250 milionów euro, których dostawa ma nastąpić w 2008 roku. Jednak w tym roku ÖBB zdecydowało się na rozszerzenie zamówienia o kolejne 44 zespoły o wartości prawie 500 milionów euro, z dostawą do 2013 roku.

Klasa ekonomiczna w pociągu Railjet. Fot. Siemens Klasa business w pociągu Railjet. Fot. Siemens Klasa premium w pociągu Railjet. Fot. Siemens

Jak już wcześniej wspomniano, pierwsze pociągi wejdą do planowego ruchu w 2008 roku. Zakładane są dwie zasadnicze trasy, które Railjet będzie obsługiwał. Pierwszą jest Budapeszt –Monachium, natomiast drugą Wiedeń –Bregencja. Pociąg będzie jednak zbudowany według całkowicie nowej koncepcji. Najbardziej widocznym będzie zastosowanie nowej koncepcji stylistycznej wewnątrz oraz na zewnątrz. Railjet zaoferuje miejsca siedzące w trzech klasach: ekonomicznej, business oraz premium. W sumie pociąg będzie posiadał 440 miejsc siedzących, z czego 90 przypada na klasę business oraz premium, natomiast pozostałe 350 na ekonomiczną. Oczywiście pociąg będzie również przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych. Railjet będzie również oferował poszerzoną ofertę obsługi. W klasie business i premium jedzenie i napoje oraz prasa będą podawane pasażerowi na miejsce. Zaś pasażerowie klasy ekonomicznej będą mogli zakupić produkty od sprzedawcy jadącego z wózkiem przez pociąg. Przy czym nie określono, czy zrezygnowano całkowicie z tradycyjnego wagonu restauracyjnego. Taki błąd popełniły kiedyś inne zarządy jak DB, czy SBB, gdzie szybko powrócono do wagonów restauracyjnych.
 
Źródło: ÖBB, Siemens