Wiedeń: Dworzec Wien Praterstern
Dworzec Wien Praterstern to pierwszy dworzec w Wiedniu, który w ramach „ofensywy dworcowej ÖBB“został całkowicie przebudowany i zmodernizowany. Z myślą o podróżujących stworzona została nowoczesna stacja, na której nie zabrakło także punktów gastronomicznych i handlowych.
Otwarcie przebudowanego dworca miało miejsce w piątek, 4 kwietnia. Prace trwały 3 lata, w efekcie dworzec stał się najważniejszym węzłem komunikacyjnym miasta Wiednia. Bahnhof Wien Praterstern to przede wszystkim łatwiejsze możliwości przesiadki, nowe połączenia i nowoczesne centrum handlowe –jednym słowem dworzec przyjazny nie tylko dla podróżujących kolejami. Jak mówi Martin Huber, dyrektor generalny ÖBB-Holding AG, dworzec ten to początek nowej ery dla dworców w Wiedniu.
Przebudowa Bahnhof Wien Praterstern to nie tylko impuls do rozwoju miasta to również inwestycja w lepszą ekologicznie przyszłość. Głównym zamierzeniem było jednak umożliwienie jak największej liczbie podróżujących sprawnej i atrakcyjnej przesiadki na środki komunikacji publicznej. Dzięki połączeniu z tramwajami, pociągami regionalnymi, metrem i autobusami, dworzec Praterstern stał się największym węzłem komunikacyjnym Wiednia, z którego obecnie korzysta ponad 70.000 ludzi a liczba ta wzrośnie po przyłączeniu linii metra U2, której trasa zostanie przedłużona od 10 maja w związku ze zbliżającym się EURO 2008, do ponad 110.000.
Koszt całkowitej przebudowy dworca to ok. 133 mln euro. W trakcie prac wyburzony został stary budynek dworca, wymieniono 25.000 ton żwiru pod tory i wyłożono ok. 8.000 m szyn. Przy budowie hali dworcowej zużyto 600 ton stali i 7.400 m2 szkła. Powierzchnia szklana budynku odpowiada wielkości boiska do piłki nożnej.
Aby ułatwić pasażerom wejście do pociągu, perony podwyższono z 38 cm na 55 cm. Na peron można dostać się przy pomocy schodów ruchomych, które zostały utworzone w czterech punktach jak również przy pomocy wind.