Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiedeń: Austriackie koleje ÖBB cierpią na chroniczny brak wagonów pasażerskich

inforail
20.12.2007 14:48
Jak pisze węgierska gazeta Népszbadaság – austriackie koleje ÖBB cierpią na nagminny brak wagonów pasażerskich. Osobiście przyznał się do tego na kanwie wysadzenia w ubiegłym tygodniu na granicy trzystu (!) pasażerów z EC Liszt Ferenc Budapeszt – Wiedeń dyrektor ÖBB Stefan Wehinger, odpowiedzialny za przewozy pasażerskie. Przyczyna: błędna polityka oszczędności ÖBB w latach 1990 – 2003. 
Przypadek był nieodosobniony, bowiem na wielu wewnętrznych liniach ÖBB zdarzyło się już, że konduktor część nadwyżki pasażerów wysadził z pociągu. Ostatnio tak stało się w Linzu i w Salzburgu. Ucząc się z tej afery, ÖBB w okresie świątecznego szczytu zagwarantuje 25.000 dodatkowych miejsc na pociągach jadących z Budapesztu do Wiednia, które od jutra nie będą już zatrzymywać się na stacjach granicznych.
W ostatnich latach ÖBB z dwumiliardowej sumy inwestycyjnej, 800 milionów euro przeznaczył na zakup 67 składów Railjet, z których każdy pomieści 420 pasażerów. Ale faktem jest również i to, że pierwsze z nich znajdą się w ruchu dopiero na początku 2008 roku, a ostanie w 2013 roku. Obecnie ÖBB dysponuje zaledwie 3100 wagonami pasażerskimi, każde z nich na 70 pasażerów. Z tego 1000 wagonów obsługuje linie dalekobieżne, przewożąc 29 milionów pasażerów (ogółem na liniach ÖBB rocznie podróżuje 196 milionów osób).
Faktem jest również, że średnia wieku wagonów pasażerskich ÖBB wynosi 29 lat, ale są między nimi i takie, które już od 40 lat są na służbie! Nic więc dziwnego, że 20% taboru pasażerskiego stale przebywa w ZNTK. Wraz z pojawieniem się nowych składów, z roku na rok mniej wagonów będzie „odpoczywać“w ZNTK. Właśnie z powyższych powodów ÖBB ostatnio obniżyło ceny miejscówek z 3,50 euro na 3 euro, dodając przy tym: są kraje, jak np. Hiszpania, gdzie w pociągach jeździć można tylko i wyłącznie za miejscówką.