Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Więcej skarg pasażerów, ale mniej nieprawidłowości na kolei

inforail
07.08.2018 11:07

W pierwszympółroczu 2018 pasażerowie skarżyli się na kolej ponad 600 razy – poinformowałwe wtorek Urząd Transportu Kolejowego. To więcej niż w tym samym okresieubiegłego roku, ale liczba stwierdzonych nieprawidłowości w pociągachpasażerskich stale maleje.

W pierwszym półroczu 2018 do Urzędu Transportu Kolejowego, który przyjmujeskargi pasażerów na nieprawidłowe działanie systemu kolejowego, wpłynęło 612skarg. Dla porównania: w 2017 roku w tym samym okresie wpłynęło 581 skarg.

Pasażerowie skarżyli się głównie na niewłaściwą obsługę przez konduktorów ipracowników kas biletowych, niekomfortowe warunki przejazdu, m.in. naogrzewanie i klimatyzację, oraz na rozkłady jazdy, opóźnienia iniesatysfakcjonujący sposób rozpatrzenia skarg przez przewoźników.

Zdaniem prezesa UTK Ignacego Góry, który wziął we wtorek udział w briefinguprasowym poświęconym wzmożonym kontrolom pociągów podczas wakacji, większaliczba skarg nie świadczy o tym, że stan pociągów jest gorszy, lecz o tym, żepasażerowie „coraz chętniej korzystają z przysługujących im praw”.Chodzi m.in. o odszkodowania z tytułu opóźnień.

„W przypadku opóźnień pociągów każdy pasażer pociągów dalekobieżnychma prawo do tego, żeby – w przypadku opóźnienia, które sięga powyżej jednejgodziny – żądać odszkodowania w wysokości 25 proc. ceny biletu, a jeżeli chodzio opóźnienie powyżej dwóch godzin może żądać zwrotu 50 proc. kosztów cenybiletu” – przypomniał Góra.

Prezes UTK w rozmowie z dziennikarzami podkreślił, że kontrole, które sąprowadzone przez około 70 kontrolerów UTK dotyczą zarówno spraw technicznym,gdzie główny nacisk kładzie się na sprawdzenie pociągu pod kątembezpieczeństwa, jak i komfortu podróżowania, gdzie m.in. sprawdza się działanieklimatyzacji.

W pierwszej połowie 2018 roku UTK przeprowadziło 204 kontrole pociągówpasażerskich. Jak podkreśla urząd, wskaźnik nieprawidłowości stale spada i wpierwszej połowie tego roku wyniósł 0,8, co oznacza, że na 10 kontroli stwierdzono8 nieprawidłowości.

Ignacy Góra poinformował, że podczas wakacji UTK przeprowadza więcejkontroli. W lipcu skontrolował ponad 40 pociągów kolonijnych i specjalnych,jeżdżących na duże wydarzenia, np. Opener Festival. „Podczas tych licznychczynności kontrolnych, które wykonujemy, stwierdzamy, że ilość nieprawidłowościspada i to bardzo cieszy” – mówił Ignacy Góra.

Góra podkreślił, że UTK po stwierdzeniu nieprawidłowości może nakazaćwyłączenie z użytkowania wagonu, który nie spełnia warunków bezpieczeństwa lubkomfortu podróżowania, i nakazać usunięcie nieprawidłowości w określonymczasie. Jeśli decyzja nie zostanie wykonana, prezes UTK może także nałożyć naprzewoźnika karę za zwłokę (do 5 tys. euro za każdy dzień) lub – w skrajnychprzypadkach – UTK może ukarać przewoźnika karą w wysokości 2 proc. przychoduprzedsiębiorstwa. W 2018 roku wydano 16 decyzji o wyłączeniu pociągów zeksploatacji i 30 decyzji o ograniczeniu eksploatacji.

Na nieprawidłowości pasażerowie powinni się w pierwszej kolejnościposkarżyć przewoźnikowi, a jeśli jego odpowiedź będzie niesatysfakcjonująca,mogą się skontaktować z Urzędem Transportu Kolejowego. Można to zrobić zapośrednictwem formularza internetowego lub wiadomości e-mail na [email protected]. Można też zadzwonić na infolinię: 22 460 40 80, czynną odponiedziałku do piątku w godz. 8.15-16.15.

Do UTK można także zgłosić informacje dotyczące bezpieczeństwa w ruchukolejowym. W takich sprawach można się kontaktować za pomocą formularza internetowegolub wiadomości e-mail na adres: [email protected], albo dzwoniąc nanumer: 22 749 15 85.