Więcej przystanków `na żądanie` w Kolejach Dolnośląskich

inforail
24.09.2020 14:45

Sukcesem zakończył się pilotażowy program wprowadzeniaprzystanków „na żądanie”, który zainaugurowały Koleje Dolnośląskie. Terazprzewoźnik pracuje nad rozwinięciem projektu.

Kilkumiesięczny pilotaż kolejowych przystanków „na żądanie”trwał na Dolnym Śląsku od grudnia 2019 roku. Wtedy to wraz z nowym rozkłademjazdy taki status zyskały dwie stacje: Nowa Wieś Legnicka oraz Krzyżowa.

Jak wypadły testy?

Koleje Dolnośląskie wdrożyły rozwiązanie jako pierwszyprzewoźnik kolejowy w Polsce. Słuszność decyzji o wprowadzeniu do ofertyprzystanków „na żądanie” potwierdzają statystyki.

Na przystanku Krzyżowa od momentu wprowadzenia nowegosystemu, pociągi zatrzymywały się „na żądanie” jedynie w przypadku 31%przejazdów. Jeszcze mniejszy odsetek postojów „na żądanie” zanotowano w NowejWsi Legnickiej, gdzie pasażerowie zatrzymywali pociągi jedynie w przypadku 14%przejazdów. Zaledwie w około 4% przypadków pociąg zatrzymywał sięniepotrzebnie, np. z powodu pojawienia się na stacji kogoś, kto wrzeczywistości nie miał ochoty na podróż.

Nasz pomysł sprawdziłsię w praktyce. Został też dobrze odebrany przez pasażerów, którzy bardzoszybko „nauczyli się” korzystania z nich. Dlatego zamierzamy kontynuować irozwijać ten projekt – zapowiada Damian Stawikowski, prezes KoleiDolnośląskich. Lubimy przecierać szlaki iwprowadzać rozwiązania przyjazne pasażerom. Chętnie podzielimy się naszymknow-how z innymi przewoźnikami. Wszyscy gramy przecież do jednej bramki –rozwoju kolei i stałego podnoszenia komfortu podróży – dodał Stawikowski.

Dolnośląski przewoźnik pracuje obecnie nad rozwinięciemprojektu przystanków „na żądanie”. Spółka wytypowała kilkanaście stacji, któreod grudniowego rozkładu jazdy mogą zyskać taki status. Do potwierdzenia zmianniezbędne jest jednak porozumienie z zarządcą infrastruktury, czyli PKP PLK,które muszą wydać zgodę na takie rozwiązanie.

Jak to działa?

Przystanki określone jako „na żądanie” działają w tym trybiew ciągu dnia, przy dobrych warunkach pogodowych. W nocy i w przypadku złychwarunków atmosferycznych pociągi zatrzymują się obowiązkowo. To element ustaleńz zarządcą infrastruktury – PKP PLK.

W praktyce na co dzień pociągi zatrzymują się poprzezzgłoszenie przez pasażera drużynie konduktorskiej chęci skorzystania zprzystanku lub poprzez oczekiwanie przez podróżnego na pociąg w widocznym dlamaszynisty miejscu na peronie.

Od grudnia część pojazdów będzie już wyposażona w systempowiadamiania o zamiarze skorzystania z „przystanku na żądanie”. Natomiast wewszystkich pociągach będą odtwarzane komunikaty, informujące o zbliżaniu się doprzystanku „na żądanie” i konieczności poinformowania drużyny konduktorskiej ozamiarze skorzystania z niego.

Na przystankach na żądanie, bezpośrednio na peronie znajdujesię specjalny piktogram przygotowany przez zarządcę infrastruktury – PKP PLK,który informuje o funkcjonowaniu stacji w tym trybie.

Kurs na rozwój

Koleje Dolnośląskie to jeden z najdynamiczniej rozwijającychsię przewoźników kolejowych w kraju. W ostatnich miesiącach spółkarozstrzygnęła przetargi dzięki, którym w najbliższych latach jej flota zwiększysię o pięć elektrycznych pięcioczłonowych składów oraz dwa trójczłonowe pociągihybrydowe.

Tylko w tym roku dolnośląski przewoźnik wdrożył szeregudogodnień dla pasażerów. Jego pociągi można znaleźć w systemie Google Transit,a pasażerowie zyskali dodatkowe możliwości zakupu biletów. Wszyscy konduktorzyzostali wyposażeni w terminale płatnicze umożliwiające bezgotówkowy zakupbiletów. Spółka rozwinęła również swoją aplikację eKD, dzięki czemu podróżnimogą kupić bilet do nawet 5 minut przed planowanym odjazdem pociągu.  (KD)