Więcej pociągów do Gorzowa Wielkopolskiego po elektryfikacji

inforail
13.02.2020 09:45

Linie kolejoweprowadzące do Gorzowa Wielkopolskiego są liniami niezelektryfikowanymi, cooznacza konieczność wykorzystania do ich obsługi lokomotyw spalinowych, którychzasoby są znacznie mniejsze niż lokomotyw elektrycznych – poinformował wiceministerinfrastruktury Andrzej Bittel.

Na problem zwróciła uwagę posłanka Krystyna Sibińska. Winterpelacji do Ministra Infrastruktury napisała, że w połowie grudnia 2019roku zmienił się rozkład jazdy pociągów. W województwie lubuskim nowympołączeniem jest IC Wawel. Pociąg relacji Kraków-Poznań ma teraz wydłużonątrasę do Zielonej Góry. Mieszkańcy południowej stolicy województwa zyskali teżnowe, bezpośrednie połączenia do Poznania, Kalisza, Łodzi i Krakowa. Z 4 do 6zwiększyła się również liczba połączeń między Zieloną Górą a Poznaniem. DoZielonej Góry wrócił też pociąg TLK Stoczniowiec. To drugie dzienne połączeniełączące Zieloną Górę z Trójmiastem.

Zmieniły się godziny kursowania pociągu TLK Zielonogórzanin.Skład przyjeżdża do stolicy dwie godziny wcześniej, czyli o 9:30. Z Warszawy doZielonej Góry pociąg wyruszy około 19:20.

Jeżeli chodzi o drugą stolicę województwa, to dla osóbpodróżujących do i z Gorzowa Wielkopolskiego zmieni się niewiele – nadal naprzykład nie ma bezpośrednich połączeń do miejscowości w południowej Polsce.

W odpowiedzi wiceminister Andrzej Bittel stwierdził, że możliwośćprowadzenia do Zielonej Góry pociągów lokomotywami elektrycznymi oraz złożonychz elektrycznych zespołów trakcyjnych powoduje, że do Zielonej Góry uruchamianajest większa liczba połączeń niż do Gorzowa Wielkopolskiego.

Zapewnił, że obecnie toczą się prace studialne w zakresiemodernizacji i elektryfikacji trasy kolejowej do Gorzowa Wielkopolskiego.Opracowywana jest dokumentacja przedprojektowa dla prac na liniach kolejowychnr 18 i nr 203 na odcinku Bydgoszcz – Piła – Krzyż – Gorzów Wlkp. – Kostrzynwraz z elektryfikacją odcinka Piła – Kostrzyn. Zakończenie umowy zarządcyinfrastruktury z Wykonawcą planowane jest w drugim kwartale 2020 r.

Z Gorzowa Wielkopolskiego w obecnym rozkładzie jazdy kursujądwa pociągi do Warszawy, trasą przez Poznań. Są to IC Mewa o 6:50 (przyjazd doWarszawy o 13:15) i IC Gałczyński o 16:09 (przyjazd do Warszawy o 22:53).Dodatkowo z Gorzowa Wielkopolskiego kursują dwa pociągi do Gdyni. Pociąg TLK Kociewieodjeżdża o 06:20 i jedzie przez Piłę, Bydgoszcz, Gdańsk do Gdyni. Pociąg TLKBory Tucholskie odjeżdża o 16:06 i jedzie przez Piłę, Chojnice, Gdańsk doGdyni.

Podróż na południe Polski jest możliwa do zrealizowania w systemiepołączeń przesiadkowych. Pasażerowie z Gorzowa Wielkopolskiego mogą dokonaćprzesiadek w Kostrzynie, Zielonej Górze, Krzyżu albo w Poznaniu, by kontynuowaćpodróż w kierunku m.in. Katowic i Krakowa.

Pociągi łączące Zieloną Górę z południem Polski niezaczynają i nie kończą biegu w Zielonej Górze, ale kursują w relacji do i zeSzczecina Głównego. Jednakże w przyszłym rozkładzie jazdy rozpatrywane jesturuchomienie grupy wagonów od wybranego pociągu jadącego z kierunku Krakowaprzez Wrocław do Szczecina. Grupa wagonów byłaby wyłączana w Zielonej Górze inastępnie kierowana trasą przez Sulechów, Zbąszynek i Międzyrzecz do GorzowaWielkopolskiego.

Jednak dokładniejsze informacje co do możliwościuruchomienia takiego połączenia będą znane dopiero w dalszym toku prac nadprzygotowaniem przyszłego rocznego rozkładu jazdy.