Więcej pieniędzy na BiT City

inforail
16.08.2011 15:47
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego ogłosiło, że o 171,5 miliona złotych zwiększa się unijne dofinansowanie do budowy BiT City, zintegrowanego systemu transportu publicznego aglomeracji bydgosko-toruńskiej, opartego o transport kolejowy i tramwajowy. Są też zagwarantowane środki na remont linii kolejowej Bydgoszcz – Toruń. To efekt skutecznego lobbingu samorządowych władz województwa –informuje Beata Krzemińska, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego.
Potężne przedsięwzięcie inwestycyjne – którego liderem jest samorząd województwa, a partnerami samorządy Bydgoszczy, Torunia i Solca Kujawskiego – to połączenie szybkiej kolei między stolicami regionu oraz zintegrowanych systemów komunikacji publicznej w obu głównych miastach. Obejmuje budowę i modernizację infrastruktury –w tym budowę linii tramwajowej do Fordonu oraz linii kolejowej do Portu Lotniczego w Bydgoszczy, budowę torów i bezkolizyjnych przejazdów oraz platform przesiadkowych, a także rewitalizację głównego dworca kolejowego w Toruniu i budowę wiaduktu w Solcu –oraz zakupy taboru i wdrożenie zintegrowanego systemu taryfowego na terenie Bydgosko-Toruńskiego Obszaru Metropolitalnego. W wyniku ogłoszonych właśnie korekt w liście projektów kluczowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, dofinansowanie projektu, zakładane początkowo na poziomie 338,4 mln złotych, jest o 171,5 mln złotych wyższe i wynosi 509,9 mln złotych.
– Sukces związany ze zwiększeniem wsparcia pozwala spokojnie myśleć o realizacji poszczególnych części BiT City. To ważne, bo jest to największa od lat inwestycja infrastrukturalna na naszych ziemiach, do tego kompleksowa. Jej pozytywne skutki odczuje większość mieszkańców województwa –podkreśla marszałek Piotr Całbecki, który na temat zwiększenia puli subwencji rozmawiał z ministrem infrastruktury Cezarym Grabarczykiem.
Większe pieniądze dla BiT City to większe dofinansowanie dla poszczególnych podprojektów:
•   dodatkowe 74 mln złotych na inwestycje w Bydgoszczy;
•   dodatkowe 20 mln złotych na inwestycje w Toruniu;
•   dodatkowe 77,5 mln złotych na zakup taboru i budowę wiaduktu w Solcu.
Realizacja całości inwestycji zakończy się w 2014 roku. Obecnie trwają wieloaspektowe prace projektowe oraz budowa wiaduktu w Solcu. W przyszłym roku powinna się rozpocząć budowa bydgoskiej linii tramwajowej z centrum miasta do dzielnicy Fordon.
Druga dobra wiadomość dotyczy rewitalizacji linii kolejowej nr 18 między Toruniem a Bydgoszczą. –Zabiegaliśmy o to cztery lata, prowadząc rozmowy z Ministerstwem Infrastruktury i Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, a także z Komisją Europejską. Pomogli nam też eksperci JASPERS, europejskiej inicjatywy na rzecz wspierania projektów regionalnych. Dziś możemy powiedzieć: jest decyzja, Polskie Linie Kolejowe przeprowadzą w jak najkrótszym czasie rewitalizację tej linii. Środki na tę operację, około 200 milionów złotych, także pochodzić będą z POIiŚ –informował w lipcu gospodarz województwa. –Oznacza to, że już wkrótce będziemy jeździć z Bydgoszczy do Torunia i z Torunia do Bydgoszczy w przyzwoitym czasie.
Po ogłoszeniu zaktualizowanej listy kluczowej PO IiŚ znamy już konkretną wartość środków przeznaczonych na poprawę stanu technicznego „osiemnastki”: 203,5 mln złotych, z czego ponad połową będą środki pomocowe z Unii Europejskiej, resztę dołoży budżet państwa. znalazł się również projekt województw: pomorskiego, kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego, który obejmuje zakup 7 używanych elektrycznych zespołów trakcyjnych i ich modernizację. Pojazdy będą eksploatowane w następujących relacjach: Gdynia-Elbląg, Gdynia-Malbork-Iława/Olsztyn oraz Gdynia-Laskowice Pomorskie/Bydgoszcz. Szerzej na ten temat piszemy tutaj.