Wiceprezes PKP Intercity: Rozstrzygnęliśmy przetarg na dostawę 300 wagonów z opcją na 150
O rozstrzygnięciu przetargu na dostawę 300 wagonów z opcją na 150 kolejnych poinformował dziś (10 stycznia 2024 roku) wiceprezes PKP Intercity.
Zostaną one wyprodukowane przez poznańską Fabrykę Pojazdów Szynowcych.
Dwie oferty
W przetargu startowało dwóch oferentów.
"Po uzyskaniu zgód korporacyjnych będziemy mogli podpisać umowę na zakup 300 nowych wagonów z opcją na kolejne 150, co będzie wtedy największą inwestycją taborową w historii naszej spółki" - powiedział Tomasz Gontarz.
Wyjaśnił, że po to, by podpisać kontrakt, potrzebna będzie zgoda rady nadzorczej i walnego zgromadzenia.
Zdaniem wiceprezesa, do samego podpisania kontraktu mogłoby dojść do końca pierwszego kwartału tego roku.
To największy w historii przewoźnika, pod względem liczby pojazdów, przetarg taborowy. Odbiór wszystkich wagonów powinien nastąpić nie później niż w terminie 96 miesięcy od dnia zawarcia umowy. PKP Intercity założyło na realizację projektu kwotę 2 mld 844 mln zł brutto (4 mld 266 mln zł brutto z opcją). Przetarg na zakup 300 wagonów z prawem opcji na dodatkowe 150, to jeden z elementów strategii inwestycyjnej narodowego przewoźnika „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji”, która zakłada, że do 2030 roku cały park taborowy będzie się składał z nowych oraz zmodernizowanych pojazdów.
Przetarg obejmuje zakup nowych wagonów różnego typu:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
- 38 wagonów przedziałowych 1. klasy z wydzieloną częścią bezprzedziałową;
- 40 wagonów przedziałowych 2. klasy;
- 80 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy;
- 38 wagonów przedziałowych 2. klasy z miejscami dla osób z niepełnosprawnościami;
- 40 wagonów bezprzedziałowych 2. klasy z miejscami do przewozu rowerów;
- 38 wagonów restauracyjnych;
- 26 wagonów dzienno-nocnych, które zapewnią wygodne przejazdy w nocy.
W przypadku skorzystania z prawa opcji, które rozszerzy zamówienie do łącznie 450 wagonów, każda z wyżej wymienionych kategorii taboru będzie poszerzona o dodatkowe jednostki, od 13 do 40 sztuk. Nowe wagony rozpędzą się do 200 km/h. Ponadto pojazdy będą wykorzystywane w kategorii średniej – jednej z trzech nowych kategorii połączeń, które PKP Intercity planuje uruchamiać w perspektywie 2030 roku. Pociągi kategorii średniej połączą główne aglomeracje, zatrzymując się w mniejszych ośrodkach, jak również będą kursować za granicę.
Wagony będą homologowane na sieci kolejowe Czech, Niemiec, Austrii, Słowacji, Węgier i Litwy. Nowe jednostki docelowo, po uzyskaniu homologacji, będą mogły obsługiwać trasy: Warszawa – Poznań – Berlin, Warszawa – Poznań – Szczecin, Warszawa – Katowice – Bohumin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Berlin, Przemyśl – Kraków – Katowice – Wrocław – Szczecin, Gdynia – Poznań – Wrocław – Praga czy Kraków/Wrocław – Bohumin.