Wiceminister Bittel otworzył łącznicę w Krakowie

inforail
07.12.2017 11:42

7 grudnia 2017 r.wiceminister infrastruktury i budownictwa Andrzej Bittel uroczyście otworzyłłącznicę kolejową Kraków Zabłocie- Kraków Krzemionki, która ma kluczoweznaczenie dla usprawnienia komunikacji w stolicy Małopolski oraz skróceniaczasu przejazdów do Skawiny, Oświęcimia i Zakopanego.

Minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczykwystosował list do uczestników uroczystości, który został odczytany przezdyrektora Gabinetu Politycznego Ministra Infrastruktury i Budownictwa ŁukaszaSmółkę.

– Budowa łącznicy stanowi jeden z istotnych elementówmodernizacji Krakowskiego Węzła Kolejowego. Wierzę, że inwestycja ta przyczynisię do wzbogacenia i rozszerzenia oferty transportowej Krakowa oraz wzrostukonkurencyjności transportu kolejowego, co pozwoli na ograniczenie ruchusamochodowego w mieście – napisał minister A. Adamczyk.

Nowa inwestycja pozwoli na znaczne zwiększenie liczbypociągów kursujących w obrębie aglomeracji krakowskiej. Dzięki wyeliminowaniukonieczności zmiany lokomotyw w Krakowie-Płaszowie skróci się też czas podróżyna południe Polski, w tym do zimowej stolicy, Zakopanego.

Łącznica Zabłocie – Krzemionki, o długości ponad 1100 m,jest największym nowym obiektem kolejowym w Polsce. Jej budowa trwała dwa lata.Umowę z konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman podpisano we wrześniu 2015r., a we wrześniu 2017 r. zakończono prace budowlane i rozpoczęto odbiorytechniczne. Koszt inwestycji wyniósł 348 mln zł.

– Krakowska łącznica jest inwestycją, która pokazuje, żekolej odzyskuje ważną rolę w systemie komunikacji. Kolejne projekty realizowanez Krajowego Programu Kolejowego przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA w Krakowiei Małopolsce będą uzupełniały i zwiększały możliwości kolei. Dzięki temu Polskabędzie coraz lepiej skomunikowana, zarówno w obszarze regionalnym jak ikrajowym – powiedział wiceminister A. Bittel.

W jej ramach w centrum Krakowa powstały 3 estakady i 2wiadukty, które są podtrzymywane przez 30 filarów. Przebudowano też ok. 9 kmtorów i 6,5 km sieci trakcyjnej. Do budowy wykorzystano prawie 10 tys. tonstali oraz 25,5 tys. ton betonu.

Powstały dwa nowe przystanki kolejowe Kraków Zabłocie iKraków Podgórze, które dzięki zadaszeniu i nowoczesnemu wyposażeniu umożliwiająpodróż w komfortowych warunkach i są w pełni dostosowane do potrzeb osób oograniczonej sprawności.

Łącznicę zaprojektowano też z myślą o komforcie mieszkańcówKrakowa. Na całej długości estakad zastosowano nowoczesne maty antywibracyjne,które minimalizują poziom drgań związany z przejazdem pociągów. Lokalizacjaprzystanków umożliwia ich łatwą integrację z komunikacją miejską.

Dla regularnego ruchu kolejowego łącznica Kraków Zabłocie -Kraków Krzemionki zostanie udostępniona 10 grudnia 2017 r., wraz z wejściem wżycie nowego rozkładu jazdy kolei.