Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wiceminister Andrzej Bittel podsumował realizację KPK. 45% nakładów

inforail
16.09.2020 13:45

Dotychczasowe nakładyna realizację „Krajowego Programu Kolejowego do 2023 r.” wyniosły33,6 mld zł, co stanowi 45 proc. całego Programu o wartości 75,5 mld zł -powiedział w środę wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel podczasposiedzenia sejmowej Komisji Infrastruktury.

Wiceminister przedstawiając informację na temat realizacjiKrajowego Programu Kolejowego do 2023 roku podkreślił, że jest to największyprogram inwestycyjny w historii PKP Polskie Linie Kolejowe. Wskazał, żeobejmuje on swoim zakresem realizację ponad 230 projektów o wartości ogółem75,5 mld zł.

Według danych na koniec sierpnia br. – jak przedstawiłwiceszef resortu – nakłady wyniosły 33,6 mld zł, co stanowi 45 proc. całegoKPK. Za taką kwotę zmodernizowano i wybudowano 4,5 tys. km torów, 1 667przejazdów kolejowych, 419 wiaduktów, 441 mostów, 777 peronów. Ponadto – jakwskazał – dzięki już realizowanym inwestycjom na 135 km linii kolejowychmożliwy jest ruch pociągów pasażerskich z prędkością techniczną powyżej 160 kmna godzinę, natomiast 881 km linii zabudowano systemami ERTMS/ETCS.

Z danych MI wynika, że wartość inwestycji zakończonych orazrealizowanych wynosi 65,6 mld zł co stanowi 87 proc. całego KPK. Na etapieprojektowania są inwestycje o wartości 2,5 mld zł, natomiast w przetargach sąinwestycje o wartości 4,8 mld zł.

Obecny na posiedzeniu komisji prezes PKP Polskie LinieKolejowe Ireneusz Merchel powiedział, że w obecnej unijnej perspektywie finansowej”wykonanie wydatków (…) dla KPK 2020 wynosi 31,3 mld zł co stanowi 41,5proc. wydatków z KPK”. Zaznaczył, że w analogicznym momencie poprzedniejperspektywy wartość zrealizowanych rosnąco wydatków wynosiła 7,9 mld zł istanowiła 20,7 proc. kwoty nakładów zaplanowanych do realizacji w pierwotnymWieloletnim Programie Inwestycji Kolejowych (WPIK) z 2011 roku.

„To oznacza, że program inwestycji kolejowych w Polscerealizowany jest obecnie w znacznie szybszym tempie” – wyjaśnił. Wskazał,że w 2020 roku spółka zawarła umowy finansowane w ramach KPK na kwotę 8,1 mldzł i do końca roku planuje podpisać jeszcze umowy na kwotę 5 mld zł.

Krajowy Program Kolejowy do 2023 roku (KPK) jest programemwieloletnim. Dokument ten realizuje strategie przyjęte przez Radę Ministrów, wtym „Strategię Rozwoju Kraju 2020” oraz „Strategię Rozwoju Transportu do2020 z perspektywą do 2030 roku”.

Krajowy Program Kolejowy obowiązuje do roku 2023, czyli domomentu, w którym kończy się możliwość dofinansowania projektów w ramachperspektywy finansowej Unii Europejskiej na lata 2014-2020. Dokument określawielkość i źródła finansowania (w tym środki z UE oraz środki krajowe), a takżestanowi podstawę dla zapewnienia finansowania inwestycji zgodnie z ustawą ofinansach publicznych.

Krajowy Program Kolejowy zastąpił Wieloletni ProgramInwestycji Kolejowych. Pierwsza wersja KPK przyjęta została przez RadęMinistrów w dniu 15 września 2015 r. (PAP)