Węgry: GySEV/ROeEE coraz bliżej MÁV Cargo!

inforail
06.09.2007 11:56

GySEV/ROeEE coraz bliżej MÁV Cargo!GySEV/ROeEE coraz bliżej MÁV Cargo!GySEV/ROeEE coraz bliżej MÁV Cargo!

Węgierski dziennik Népszabadság opublikował wywiad z dyrektorem generalnym węgiersko-austriackiej kolei prywatnej GySEV/ROeEE, Csabą Székelyem na kanwie wspólnego udziału GySEV/ROeEE razem z ÖBB Rail Cargo Austria AG w przetargu o prywatyzację węgierskiej kolei towarowej MÁV Cargo. Zdaniem komentatorów, jest to kolejny przyczynek do podejrzenia o to, że ze względów strategicznych zwycięzcą przetargu będzie GySEV/ROeEE.
W wywiadzie dyr. Csaba Székely podkreślił: Jestem głęboko przekonany o tym, że położenie geograficzne naszej centralnej bazy, znajdującej się w mieście Sopron, to wygrana nie dla nas, a dla klientów, którzy przewożą towary z Europy Wschodniej do Zachodniej i na odwrót! Właśnie dlatego nie tylko dla kolei GySEV/ROeEE nie jest obojętne, w czyje ręce trafi MÁV Cargo. Każda jedna decyzja bowiem będzie miała bardzo drastyczny wpływ na całą Europę.
Również zdaniem dyr. Székelya, wszystko wskazuje na to, że kupcem będzie właśnie GySEV/ROeEE. Przede wszystkim dlatego, że modernizacja linii kolejowej Sopron-Szombathely-Szentgotthárd, przejętej przez GySEV/ROeEE przeprowadzona zostanie przez państwo węgierskie. Decyzja o tym zaskoczyła nie tylko Węgrów, ale i kierownictwo i pracowników GySEV/ROeEE. Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút, czyli po niemiecku Raab-Oedenburg-Ebenfurter Eisebahnen były przygotowane na to, że prace modernizacyjne wykonają z własnych funduszy, na które odłożono 28 miliardów forintów. Finansowanie inwestycji przez państwo węgierskie jest otwartym zaproszeniem dla GySEV/ROeEE w sprawie zakupu MÁV Cargo. Według komentarzy austriackich dziennikarzy akredytowanych na Węgrzech, wszystko zaczęło się od tego, że kilka lat temu GySEV/ROeEE wspólnie z MÁV-em zaczęli budowę wspólnych centrów logistycznych na terenie Zachodnich i Centralnych Węgier. Do tego wyścigu przystąpił drugi największy akcjonariusz kolei GySEV/ROeEE – austriackie koleje federalne ÖBB. Co więcej, obecnie zanosi się na to, że nie tylko MÁV przekaże kolejom GySEV/ROeEE kolejne trzeciorzędne linie kolejowe na pograniczu z Austrią, ale to samo musi również zrobić ÖBB, ażeby nie naruszono równowagi własnościowej. A trzeci główny akcjonariusz stan Burgenland będzie musiał finansowo odrabiać zaległości.
Zdjęcia: autor