Na budapesztańskim dworcu zostały zaprezentowane nowoczesne, bezprzedziałowe wagony, jakie węgierskiemu przewoźnikowi MÁV-START dostarczą zakłady MAV- START Railway Vehicle Co Ltd. To pojazdy segmentu IC+, które będą kursowały w składach pociągów najwyższej kategorii. Są całkowicie węgierską konstrukcją, opracowaną przez tamtejszych inżynierów. Na wyposażenie składa się m.in. klimatyzacja, system informacji pasażerskiej (wizualny i audio), darmowe wi-fi, gniazdka elektryczne do laptopów, monitoring. Całkowity koszt projektu budowy wagonów to 1,4 mld forintów, z czego 462 milionów forintów pochodzi z dofinansowania unijnego. Kwoty te obejmują budowę prototypu, a także przygotowanie do produkcji seryjnej wagonów. Pojazdy przeszły już szereg testów i jazd próbnych. W marcu czekają je jeszcze pomiary hałasu, które zostaną wykonane w Szwajcarii.
„Koleje to nie tylko pociągi, ale także gospodarka”- mówi János Fónagy, sekretarz stanu w Ministerstwie Rozwoju Narodowego. „Naszym celem jest rozwój transportu kolejowego i dalsze podnoszenie standardów podróżowania. Jednym z takich przedsięwzięć jest ulepszanie oferty IC+, poprzez budowę nowoczesnych wagonów. Wdrożenie produkcji seryjnej tych pojazdów umożliwi stworzenie prawie dwustu nowych miejsc pracy”- dodaje.
Jak wspomnieliśmy wagony przeszły już szereg testów i prób, aby m.in. potwierdzić spełnianie europejskich norm TSI. Producent będzie chciał uzyskać dla wagonów także dopuszczenie do ruchu w innych krajach, chociażby w Austrii, tak, aby mogły kursować w składach pociągów międzynarodowych, i to z prędkością do 200 km/h. Dodajmy, że podczas testów wagony musiały poruszać się nieco szybciej, bo 220km/h. Jazdy te przebiegły bez problemów. MAV- START Railway Vehicle Co Ltd. zapewnia, że nowy produkt będzie oferował pasażerom bezpieczną i komfortową jazdę.
„Proces homologacyjny powinien zostać zakończony w ciągu kilku miesięcy”- mówi Csaba Ungvári, prezes MÁV-START. „Po otrzymaniu wszystkich urzędowych pozwoleń będziemy mogli włączyć wagony do składów IC+”- dodaje.