Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Węgierskie koleje MÁV stanowią dla Brukseli ryzykowny czynnik

inforail
19.11.2006 21:39

Węgierskie koleje MÁV stanowią dla Brukseli ryzykowny czynnik

Węgierskie koleje MÁV stanowią dla Brukseli ryzykowny czynnik —pisze gazeta finansowa Napi Gazdaság. Komisja Europejska jest przerażona z powodu zadłużenia kredytowego MÁV na potężną sumę 272 miliardów forintów, a przejęcie długów tego deficytowego olbrzyma jedynie powiekszą i tak już potężny deficyt państwa. Węgierskie koleje państwowe Magyar Államvasutak —MÁV Bruksela traktuje jako czynnik ryzykowny ponieważ dotychczas rząd węgierski w żaden sposób nie potrafi poradzić sobie z gwarancjami państwowymi długu MÁV, stanowiącego ponad jeden procent GDP —sygnalizowała Komisja Europejska w swojej prognozie, niedawno podanej do wiadomości publicznej. Podobnie jak w latach poprzednich rząd węgierski zostanie zmuszony do przejęcia i wyrównania kredytów kolejowych, wówczas i tak już potężny węgierski deficyt państwowy dalej będzie dynamicznie rósł. Według brukselskich prognoz, stosunek zadłużeń do GDP z rocznego 61,7% w 2005 roku, w 2006 roku wzrósł do 67,6%, a w latach 2007 i 2008 w podobnym tempie będzie wzrastać do 70,9% a potem do 72,7% GDP. Przejmowanie długów
kredytowych MÁV odpowiednio będą zwiększały te liczby —pisze gazeta Napi Gazdaság. Według wypowiedzi rzecznika prasowego resortu gospodarki i komunikacji Gergelya Ábraháma, figurujący w budżecie państwowym zastrzyk 111,6 miliardów forintów dla MÁV, znacznie poprawi sytuację kapitału kolejowego i posłuży również pokryciu części dotychczasowych długów kredytowych. W dniu 30 września 2006 roku stan długu kredytowego MÁV wyniósł 272,4 miliardów forintów, z tego kredyt na finansowanie działalności wyniósł 153,6 miliardów, a kredyt inwestycyjny 118,8 miliardów. Część kredytów przeznaczono na finansowanie środków obrotowych (finansowanie działalności), a część przeznaczono na finansowanie inwestycji (np. remonty torowiska, zakup nowych pojazdów itp.). Około 90% długów kredytowych firmy to kredyty długoterminowe, z czego 80% posiada gwarancję państwową. Wspomniane kredyty MÁV podjął od 15 krajowych i pięciu zagranicznych banków. Obciążone są one bardzo przychylnymi procentami BUBOR względnie Euribor. W październiku MÁV podpisał z rządem umowę o przejęciu gwarancji
państwowej w związku z podjęciem 55-miliardowego długoterminowego kredytu na uzupełnienie środków obrotowych. W trakcie jest przejmowanie gwarancji państwowej na 6 miliardowy kredyt, na którego wkrótce rozpisany zostanie przetarg publiczny. Niedawno Węgierski Urząd Kolejowy (Magyar Vasúti Hivatal) wydał dla prywatnej koleji Szentesi Vasútépítő Kft zezwolenie na korzystanie z torów węgierskich i unijnych, a tym samym do dziesięciu wzrosła ilość węgierskich towarzystw kolejowych, które dzięki liberalizacji przepisów unijnych mogą być obecne na węgierskich i europejskich torach kolejowych. Firma Szentesi Vasútépítő Kft jest jedną z największych węgierskich firm budujących kolej —pisze gazeta ekonomiczna Napi Gazdaság. To właśnie ona zbudowali pierwszą w kraju linię kolejową, odpowiadającą wymogom unijnym, czyli na rozwijanie szybkości 160 km/godzinę. Razem ze swoim poprzednikiem prawnym, firma ta dotychczas uczestniczyła w budowie, przebudowie i rozbudowie ponad 1600 km węgierskich linii kolejowych. Ponieważ firma ta posiada również własny tabor kolejowy, zamierza wziąć udział w przewozach
torowych i osobowych.