Wąskotorówka z Bytomia do Miasteczka Śląskiego ruszy już 9 czerwca
Kilka tygodniwcześniej niż w poprzednich latach, już w niedzielę, 9 czerwca br. rozpocznieregularne sezonowe kursowanie popularna wśród mieszkańców Górnego Śląskakolejka wąskotorowa z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego.
Poinformowało o tym w niedzielę Stowarzyszenie GórnośląskichKolei Wąskotorowych (SGKW) które, będąc operatorem kolejki, co roku uruchamiakursy według wakacyjnego rozkładu jazdy. Oznaczało to dotąd przejazdy wweekendy i święta na całej, liczącej ok. 21 km trasie – od końca czerwca dowrześnia.
W tym roku kolejka po raz pierwszy pojedzie z pasażerami 8czerwca, w święto Szlaku Zabytków Techniki Woj. Śląskiego – Industriadę. Coroku obowiązuje wówczas specjalny rozkład, umożliwiający przejazdy międzycentrum Bytomia i ważnymi punktami Szlaku: bazą SGKW w bytomskiej dzielnicyKarb, Elektrociepłownią Szombierki, a także Zabytkową Kopalnią Srebra wtarnogórskiej dzielnicy Repty.
Według szacunków SGKW podczas ubiegłorocznej Industriadyprzez stację w Karbiu przewinęły się ponad 4 tys. zwiedzających. Stowarzyszenieuruchomiło 22 pociągi pod nazwą INDUexpress, praktycznie wszystkie miały ponad100-procentowe obłożenie.
Podobne INDUexpressy będą kursowały podczas tegorocznejIndustriady. Łącznie zapowiedziano dotąd 12 kursów. Pociągi z centrum Bytomiabędą odjeżdżały co dwie godziny od godz. 9.00, a spod tarnogórskiej kopalni –podobnie, co dwie godziny, od godz. 10.05. Przejazdy na terenie Bytomia będąbezpłatne; bilet między Bytomiem a Tarnowskimi Górami ma kosztować 10 zł(ulgowy 5 zł).
Na stacji w Karbiu przewodnicy SGKW będą oprowadzali grupychcące poznać zachowany dorobek i wysłuchać historii tej kolei. Co roku wydarzeniemjest możliwość zejścia do kanału rewizyjnego i obejrzenia, jak wyglądalokomotywa od spodu. Będzie też można m.in. pojeździć drezyną ręczną i wziąćudział w prezentacji techniki remontu torowiska.
Wolontariusze Stowarzyszenia chcą bowiem pokazywać, jakprzed corocznym uruchomieniem kolejki sprawdzają i uzupełniają infrastrukturętorową, samodzielnie – własnymi siłami – odbudowując czy remontując znacznefragmenty torowiska.
Tylko w sobotę członkowie SGKW m.in. zamontowali tzw.zwrotniki przy rozjazdach na mijance w Tarnowskich Górach (w miejsce elementówskradzionych jakiś czas temu), wymienili kilka podkładów, oczyścili z ziemirowki przy szynach na skrzyżowaniach z drogami i usunęli kilka zwalonych przezwichury drzew.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Choć podczas Industriady można dotrzeć INDUexpressem tylkodo Zabytkowej Kopalni Srebra, w wakacyjne weekendy i święta będzie możnadojechać dalej – do centrum Tarnowskich Gór oraz zalewu Chechło-Nakło wMiasteczku Śląskim. Choć stowarzyszenie dotąd nie podało tegorocznego rozkładujazdy, w poprzednich latach układano go tak, aby w Bytomiu można byłoprzesiadać się między kolejką, a rozkładowymi pociągami Kolei Śląskich.
Ten sezon kolejki, podobnie jak w ub. latach, powinien teżzostać znów przedłużony dzięki „Srebrnemu pociągowi”. To wspólna ofertaniedzielnych wycieczek z Katowic do Zabytkowej Kopalni Srebra, przygotowanaprzez Koleje Śląskie, SGKW oraz Stowarzyszenie Miłośników Ziemi Tarnogórskiej.Z jednego biletu na przejazd pociągiem normalnym i wąskotorowym oraz na zwiedzaniekopalni w ub. roku można było korzystać od października do grudnia.
Górnośląskie Koleje Wąskotorowe, których jedną zpozostałości jest właśnie kolejka, od połowy XIX w. były kluczowym elementemsystemu transportowego w okręgu przemysłowym. Setki kilometrów torów orozstawie 785 mm łączyły większość kopalń, hut, fabryk i elektrowniaglomeracji, służąc lokalnemu transportowi ładunków masowych i półfabrykatów.
Pod koniec ub. wieku zarządzające GKW Polskie KolejePaństwowe utraciły wąskotorowych kontrahentów i zlikwidowały znaczną częśćsieci. W 2002 r. rolę głównego właściciela GKW przejął samorząd Bytomia, aoperatorem ocalałej linii Bytom-Miasteczko Śl. zostało Stowarzyszenie. Wostatnich latach tabor kolejki jest sukcesywnie remontowany. Jesienią 2013 r.świętowano 160-lecie GKW.
„