Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Wasiak: Linia Chabówka ? Nowy Sącz potrzebuje lokalnego wsparcia

inforail
05.10.2015 11:03

Licząca 130 lat linia kolejowa biegnąca od Chabówki doNowego Sącza może zostać zamknięta dla ruchu, bo brakuje 2 mln zł na niezbędneremonty. Zdaniem minister infrastruktury i rozwoju Marii Wasiak tego typu liniao charakterze turystyczno-historycznym powinna mieć lokalne wsparcie.

77-kilometrowy odcinek torów z Chabówki do Nowego Sącza wMałopolsce uznawany jest przez miłośników kolei za jedną z najbardziejmalowniczych tras kolejowych w Polsce. Stanowi fragment Galicyjskiej KoleiTranswersalnej zbudowanej 130 lat temu przez austriackie c.k. Koleje Państwowe.Na większości stacji zachowały się zabudowania stacyjne z okresu powstanialinii, a układ trasy stanowi wspaniały przykład robót inżynieryjnych. Trasaposiadająca niespotykane nigdzie w Polsce walory widokowe łączy tereny owyjątkowej atrakcyjności turystycznej; wykorzystywane jest obecnie doprzejazdów pociągów retro.

PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały PAP, że ostatniebadania diagnostyczne i opinie pracowników, czuwających nad bezpieczeństwemprowadzenia ruchu wskazują na konieczność wykonania pilnych napraw,umożliwiających dalsze użytkowanie linii. Minimum kosztów, jakie trzeba ponieśćdla wykonania niezbędnych prac w zakresie torów i obiektów, pozwalającychzachować przejezdność i bezpieczną eksploatację, szacuje się na ok. 2 mln zł.PKP PLK nie widzi możliwości wygospodarowania tych pieniędzy z własnego budżetu,bo linia ma niewielkie natężenie ruchu – odbywają się tam tylko przejazdysezonowe i turystyczne.

Zdanie to podziela minister infrastruktury i rozwoju MariaWasiak. PKP PLK jest odpowiedzialna za linie o charakterze sieciowym,ogólnopolskim, więc tak naprawdę nie ma za bardzo tytułu do głębokiegoangażowania się w lokalne przedsięwzięcia. Niemniej myślę, że warto rozmawiać,takie lokalne projekty muszą mieć własny pomysł” – powiedziała PAP szefowaresortu.

Według Wasiak tego typu szlaków kolejowych o wyjątkowymcharakterze turystycznym i historycznym jest kilka w całym kraju – „każdaz nich wymaga indywidualnego pomysłu, żeby ocalić ich walory” – uważa.

„PKP PLK ma środki na poprawę stanu sieci mającejbezpośrednie znaczenie gospodarcze i z tego jest rozliczana. To (linie owalorach turystycznych – przyp. PAP) nie jest ich głównym kierunkiem działania(). Z tego co wiem, PLK nie odwracają się, jeśli chodzi o rozmowy, ale tu teżtrzeba szukać lokalnych, indywidualnych pomysłów na to, żeby te linie żyły”- zaznaczyła Wasiak.

Jak mówiła wcześniej PAP Dorota Szalacha z PKP PLK, zarządcatorów zdając sobie sprawę ze znaczenia tej linii, czyni starania o pozyskaniefinansowania prac z innych źródeł. Wśród potencjalnych możliwości wymienianyjest Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego, który dysponuje środkamiunijnymi, wydawanymi w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego.

W tym tygodniu Sejmik Województwa Małopolskiego jednogłośniezwrócił się z apelem do PKP PLK o wykonanie niezbędnych prac związanych zutrzymaniem przejezdności linii kolejowej nr 104 Nowy Sącz – Chabówka.”Brak niezbędnych prac remontowych w tym zakresie, doprowadzi nie tylko dowstrzymania rozwoju tego rodzaju atrakcji turystycznej, ale doprowadzi także do+śmierci+ technicznej linii kolejowej Nowy Sącz – Chabówka” – napisano wapelu.

O utrzymanie linii kolejowej apelują też miłośnicy BeskiduWyspowego, przez który ona przebiega. Samorządy i osoby prywatne skupione wokółakcji „Odkryj Beskid Wyspowy” wystąpiły z apelem do władz PKP i PLK onatychmiastowe zabezpieczenie pieniędzy na utrzymanie tego szlaku i stworzeniespecjalistycznego zespołu mogącego dokonać zarówno analizy stanu linii nr 104,jak i wskazania niezbędnych prac do zapewnienia jej przejezdności.

Zdaniem autorów apelu linia nr 104 Chabówka-Nowy Sącz musiistnieć i funkcjonować, bo jest jedynym tak dobrze zachowanym odcinkiempowstałej w 1885 r. Galicyjskiej Kolei Transwersalnej. Jest też jednym znajbardziej perspektywicznych obszarów przemysłu czasu wolnego w Małopolsce imoże stać się atrakcją na skalę europejską. Zwracają oni też uwagę, że liniawciąż pozostaje potencjalnym szlakiem komunikacji kolejowej o znaczeniupaństwowym i awaryjną trasą w stosunku do linii Nowy Sącz – Tarnów. Jejmodernizacja została ujęta w Kontrakcie Terytorialnym dla Małopolski.