Warszawa: Według PKP groźby strajkowe Leszka Miętka – Prezydenta ZZMK w Polsce są nieuzasadnione
Związek Pracodawców Kolejowych, który prowadzi negocjacje w imieniu pracodawców Grupy PKP ze wszystkimi związkami zawodowymi w Grupie PKP został zaskoczony deklaracjami Leszka Miętka – Prezydenta Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce o chęci przeprowadzenia strajku.
Pracodawcy Grupy PKP i NSZZ „Solidarność”Sekcji Krajowej Kolejarzy już ustalili termin kolejnego spotkania na 21 lutego 2008 roku. Trwają również rozmowy z Federacją Związków Zawodowych Pracowników PKP. Rozmowy wskazują, że pozostałe związki zawodowe chcą uzyskać porozumienie i nie chcą przeprowadzać niezgodnej z prawem akcji strajkowej. Jakiekolwiek działania strajkowe w Grupie PKP, które chce przeprowadzić Leszek Miętek –Prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce będą niezgodne z prawem i Ustawą o Rozwiązywaniu Sporów Zbiorowych z dnia 23 maja 1991 roku.
Prezydent Leszek Miętek zapowiedział jeszcze przed rozpoczęciem mediacji z pracodawcami przeprowadzenie akcji strajkowej uderzającej w klientów Grupy PKP. Także pytania, które mają pojawić się w referendum strajkowym organizowanym przez Prezydenta Leszka Miętka są niezgodne z prawem ponieważ jedno z dwóch pytań referendum jest odmienne od wniosku, który rozpoczął spór zbiorowy. Prawo daje możliwość w takiej sytuacji nałożenia sankcji karnych i odszkodowawczych dla organizatorów strajku.
Deklaracje Prezydenta Leszka Miętką są tym bardziej niezrozumiałe, iż deklaruje on wolę „usprawniania działalności przewozów pasażerskich”poprzez działania strajkowe. Trwają negocjacje płacowe ze wszystkimi związkami zawodowymi w Grupie PKP na temat wzrostu wynagrodzeń.
Pracodawcy Grupy PKP reprezentowani przez Związek Pracodawców Kolejowych i NSZZ „Solidarność”Sekcji Krajowej Kolejarzy już ustalili konieczność kompleksowego rozwiązania kwestii wzrostu wynagrodzeń w roku 2008 i w kolejnych latach. Obie strony ustaliły termin następnego spotkania na 21 lutego 2008 roku.
Dzisiaj odbywają się także rozmowy z Federacją Związków Zawodowych Pracowników PKP. Wszystkie te związki chcą prowadzić negocjacje. Rozmowy wskazują, że pozostałe związki zawodowe chcą uzyskać porozumienie i nie przeprowadzać niezgodnej z prawem akcji strajkowej. W 2007 roku średnie wynagrodzenie w Grupie PKP wzrosło o 10,5%. W 2008 roku Zarządy spółek Grupy PKP chcą, zgodnie z wcześniejszymi planami, podnieść wynagrodzenia od 10% do 16% w zależności od sytuacji finansowej danej spółki Grupy PKP –jej wyników finansowych i wskaźników wydajności w spółce.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Postulaty płacowe na poziomie zgłaszanym przez Prezydenta Leszka Miętka, czyli czterokrotnie większym niż możliwości pracodawców oznaczają bardzo negatywne skutki dla kondycji pracodawców –utratę płynności finansowej spółek Grupy PKP już w pierwszej połowie 2008 roku, stratę dla Grupy PKP na koniec roku na poziomie kilkuset milionów złotych, załamanie odnotowanego w 2007 roku trendu wzrostu przewożonych pasażerów i wydawanych na inwestycje pieniędzy. Dlatego w negocjacjach pracodawców szczególny nacisk kładziony jest na utrzymanie równowagi między przychodami a kosztami działalności gospodarczej. Drugim istotnym aspektem podnoszonym przez pracodawców jest konieczność zrealizowania przez nich przewidzianego na 2008 rok planu inwestycji –szczególnie w zakresie modernizacji linii kolejowych i taboru.
Sposób działania Prezydenta Leszka Miętka i przeprowadzenie nielegalnej akcji strajkowej zagraża przewidzianemu przez strategię rządu dla kolei procesowi rozwiązania wieloletnich problemów Grupy PKP, w tym szczególnie rozwiązania problemu rekompensaty finansowej dla spółki PKP Przewozy Regionalne.
Podstawowe liczby związane z negocjacjami płacowymi w Grupie PKP
1 –tyle związków zawodowych w Grupie deklaruje chęć strajku podczas prowadzonych rozmów
3 –z tyloma związkami zawodowymi w Grupie PKP prowadzone są obecnie negocjacje płacowe
4 –po tylu miesiącach zabraknie pieniędzy na wypłaty w Grupie PKP po spełnieniu żądań Prezydenta Leszka Miętka
14 –tyle procent pracowników Grupy PKP reprezentuje Prezydent Leszek Miętek
1 tys zł –takiej podwyżki domaga się Prezydent Leszek Miętek (550 zł w uposażeniu zasadniczym wynagrodzenia oznacza 1000 złotych podwyżki w całym wynagrodzeniu)
15 mln zł –tyle kosztuje przewoźników Grupy PKP jeden dzień strajku w sieci kolejowej
395 mln zł –tyle straty na koniec roku zanotuje PKP CARGO po spełnieniu żądań Prezydenta Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych w Polsce Leszka Miętka