TransInfo Archiwum|Inforail|Kontrakty|Warszawa: Ustawiony przetarg na wagony dla Szybkiej Kolei Miejskiej?
Warszawa: Ustawiony przetarg na wagony dla Szybkiej Kolei Miejskiej?
inforail
03.03.2006 11:42
Warszawa: Ustawiony przetarg na wagony dla Szybkiej Kolei Miejskiej?
Czy władze Warszawy ustawiły przetarg na zakup wagonów Szybkiej Kolei Miejskiej? –pyta Gazeta Stołeczna. Na wniosek warszawskiej Platformy Obywatelskiej zbadają to Najwyższa Izba Kontroli i prokuratura. Na sześć przebudowanych składów SKM władze Warszawy wydały w zeszłym roku 55 mln zł. Przetarg wygrały nowosądeckie Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego (dziś Newag) należące do Zbigniewa Jakubasa.
Miesiąc temu 'Rzeczpospolita’ podała, że przetarg mógł być ustawiony. Gdy go rozstrzygano, wiceprezydentem Warszawy odpowiedzialnym za komunikację był Andrzej Urbański, dzisiejszy szef kancelarii Lecha Kaczyńskiego. Urbański zna Jakubasa z czasów, gdy w 1997 r. był redaktorem naczelnym 'Życia Warszawy’. Do 2000 r. dziennik ten należał do dzisiejszego właściciela Newagu. SKM długo mogła liczyć na przychylne artykuły w tej gazecie. W przetargu na wagony konkurencja narzekała na sztywne warunki. Firma Siemens wytykała, że na tego typu projekty potrzeba co najmniej kilku miesięcy, a miasto chciało go dostać w miesiąc. Ofertę zdążyła złożyć tylko firma Jakubasa. Czy wiedziała wcześniej, że Warszawa złoży takie zamówienie?
– Nic podobnego. Urbański nie nadzorował tej sprawy. Za zakup wagonów odpowiadał Sławomir Skrzypek, wiceprezydent odpowiedzialny za inwestycje – mówi Marek Trosiński, szef kontrolerów ratusza. Jest też inny zarzut do przetargu. Warszawa kupiła wagony przestarzałe zbudowane na konstrukcji z odzysku i silnikami wymontowanymi z wycofanych pociągów kolejki trójmiejskiej. Jerzy Obrębski, prezes SKM, przyznaje, że wagony nie należą do nowoczesnych. – Ale inni producenci każą sobie płacić nawet dwa razy tyle. W naszych warunkach kupowanie supernowoczesnych wagonów nie ma sensu, bo kolej ma przestarzałą infrastrukturę – twierdzi Jerzy Obrębski. Działaczy warszawskiej PO to nie przekonuje. Dlatego ich szefowa Małgorzata Kidawa-Błońska złożyła prośbę o zbadanie sprawy przez ministra sprawiedliwości i NIK. Dostała zapewnienia, że obie instytucje zbadają przetarg. Do połowy marca stanowisko w tej sprawie ma zająć prokuratura apelacyjna. Potem sprawę prześwietli NIK. Szczegóły w Gazecie Stołecznej: http://miasta.gazeta.pl/warszawa/1,34862,3186912.html
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024