Warszawa: Tanie bilety drogo kosztują PKP
inforail
26.03.2006 17:01
Warszawa: Tanie bilety drogo kosztują PKP
PKP Przewozy Regionalne nie dostaną szybko od państwa całości z obiecanych na ten rok 140 mln zł za ulgowe bilety –czytamy Gazecie Wyborczej. Oznacza to dalszy wzrost zadłużenia firmy. W latach 2002-03 z powodu trudnej sytuacji budżetowej PKP PR, PKP InterCity, PKP SKM i WKD nie dostały z budżetu 280 mln zł na pokrycie utraconych przychodów za stosowanie ulg ustawowych, czyli dopłat do ulgowych biletów dla dzieci, młodzieży czy inwalidów. Samo PKP PR powinno dostać w sumie aż 245 mln zł, z czego 140 mln jeszcze w tym roku, a resztę w 2007. Teraz okazuje się, że najprawdopodobniej w tym roku opóźni się wypłacanie pieniędzy. Dlaczego? Bo mają one pochodzić z tworzonego właśnie Funduszu Kolejowego, który jeszcze nie istnieje, bo przedłużają się procedury bankowe. Fundusz Kolejowy jest rachunkiem bankowym tworzonym w Banku Gospodarstwa Krajowego. Głównym źródłem jego zasilania jest 20 proc. wpływów z opłaty paliwowej. Jako że pieniądze z opłaty wpływają z opóźnieniem, 'nie należy oczekiwać, iż spółka PKP Przewozy Regionalne otrzyma środki z tego funduszu w najbliższym czasie i w pełnej wysokości’ – dowiadujemy się w Ministerstwie Transportu i Budownictwa. Co to oznacza dla PKP PR i całej Grupy PKP? Firma może nie być w stanie spłacać rat (około 32 mln zł miesięcznie) wynikających z ugody restrukturyzacyjnej z marca 2004 roku. W jej wyniku umorzono około 760 mln zł długów PKP PR, czyli około 40 proc. ówczesnego zadłużenia. Resztę PKP PR miała sukcesywnie spłacać do 2007 roku. – Im później dotrą do nas pieniądze, tym mniej zobowiązań bieżących będziemy w stanie regulować – mówi Łukasz Kurpiewski, rzecznik PKP Przewozy Regionalne. Stracą na tym wszystkie firmy z nim współpracujące, czyli głównie spółki z Grupy PKP – PKP Polskie Linie Kolejowe (udostępniająca infrastrukturę), PKP Cargo (pożyczająca lokomotywy i maszynistów) i PKP Energetyka (dostarczająca energię). A zadłużenie PKP PR wobec innych spółek z Grupy PKP, które wynosi już około 1,9 mld zł, będzie rosło jeszcze szybciej. Na razie spółka dostała zaliczki od samorządów na finansowanie przewozów regionalnych, ale te pieniądze szybko zostaną wykorzystane na spłatę zobowiązań i problem powróci. Szczegóły: http://gospodarka.gazeta.pl/gospodarka/1,33181,3219128.html?skad=rss
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024