Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Warszawa: Stanowisko PKP PR w sprawie blokady kont

inforail
16.10.2009 14:23

Obecna sytuacja spółki PKP Przewozy Regionalne jest wynikiem przeprowadzenia restrukturyzacji zgodnie z założeniami Strategii rządowej dla transportu kolejowego do roku 2013. Już w trakcie dyskusji nad kolejnymi projektami strategii, w PKP PR podkreślano, że podział firmy doprowadzi do załamania jej finansów. Niestety, wbrew tym sygnałom zmiany przeprowadzono.
W efekcie przekazania Oddziału Przewozy Międzywojewódzkie (OPM), PKP PR utraciła przychody z przewozów międzywojewódzkich w kwocie ponad 850 mln zł rocznie, natomiast nie pozbyła się znacznej części kosztów działalności bieżącej związanych z tymi przewozami. Powodem opisanej sytuacji było przeprowadzenie w 2008 r. procesów restrukturyzacyjnych w oparciu o nieprawidłowe prognozy ekonomiczne przygotowane przez Grupę PKP. W wyniku tych działań znacznie pogorszyła się efektywność gospodarcza spółki PKP Przewozy Regionalne. W ich następstwie zadłużenie w momencie przekazania udziałów spółki samorządom kształtowało się na poziomie 360 mln zł. Praktycznie, z chwilą przekazania OPM do PKP IC, spółka zaprzestała bieżącego regulowania swoich zobowiązań.
Obecnie jedyną drogą dla spółki jest przeprowadzenie możliwie najszybszej restrukturyzacji nadmiernych zasobów. Eksperci oceniają, że w praktyce czas trwania takiej restrukturyzacji to dwa lata. W chwili obecnej spółka rozważa podjęcie kroków prawnych zmierzających do uzyskania odszkodowania w związku z doprowadzeniem jej do niewypłacalności przez poprzedniego właściciela –PKP SA.