Warszawa: SKM wzbogaci się cztery EZT
inforail
16.01.2008 17:53
Warszawa: SKM wzbogaci się cztery EZT
Szybka kolej miejska przyznała, że zamierza w tym roku ogłosić przetarg na dostawę czterech nowych EZT, które pozwolą na eksploatację składów SKM w trakcji ukrotnionej. Zakup ten jest wywołany rosnącym zainteresowaniem pasażerów pociągami SKM. Jak to zwyczajem bywa produkcja składów zajmie półtora do dwóch lat, natomiast przetarg ma zostać ogłoszony na przełomie marca i kwietnia. Dlatego SKM zamierza wydzierżawić na rok do dwóch dwa dodatkowe składy EZT od PKP PR lub PKP SKM. To pozwoli na zmniejszenie zatłoczenia w pociągach. Niewiadomo czy zostaną zamówione składy tej samej konstrukcji, czy też cztery nowe EZT będą wyprodukowane np. przez Stadlera czy Pesę. Dodatkowo Szybka Kolej Miejska zamierza zakupić jeszcze 11 kolejnych EZT, które byłyby wykorzystywane na trasę do portu lotniczego. Jednak ten zakup jest uwarunkowany dostaniem kontraktu na te przewozy. W międzyczasie mała awaria składu SKM przerodziła się w publiczną dyskusję o zasadności reformy kolei i istnienia odrębnych spółek. Otóż z powodu awarii składu, który stanął na zwrotnicy przed Dworcem Wschodnim odwołano pięć par kursów, a 30 innych było spóźnionych. Skład stanął tak niefortunnie, że zablokował tor szlakowy i stacyjny. Szczęśliwie ten pociąg był złożony z dwóch EZT, dzięki czemu był w stanie dojechać na peron. Tam pracownicy SKM usłyszeli, że mają ze składem jak najszybciej zjeżdżać. Jednak jazda niesprawnym składem była niemożliwa. Dlatego poproszono drużynę pracującą na pobliskiej lokomotywie manewrowej aby ta odciągnęła zepsuty skład na tor boczny jednak ta odpowiedziała, że należy do PKP Cargo i odmówiła zepchnięcia składu. W efekcie pasażerów wyproszono, a skład zaczął toczyć się 20km/h do Pruszkowa, gdzie znajdowały się tory odstawcze. Sytuacja ta ukazała jak brak wzajemnych umów o pomocy i zwykłej solidarności ludzkiej (w tym kraju szczycącym się „Solidarnością”) doprowadziła do zablokowania ruchu podczas największego szczytu przewozowego. Ciężko dziwić się pracownikom PKP Cargo, których dyrekcja mogła zwolnić za „uprawianie prywaty”, pracownicy PLK też mogli odmówić nastawienia innego obiegu, bo taki nie był zamówiony. W kraju, gdzie każdego za krztynę własnej inicjatywy ciąga się po sądach nie dziwi taki scenariusz. Jednak czy problemem byłoby podpisanie listu intencyjnego o wspólnej pomocy w razie awarii? Najwyraźniej wspólna pomoc w obliczu awarii również nie należy do pojęcia „Solidarności”. Po półdniowym postoju w Pruszkowie skład zaciągnięto na Olszynkę, gdzie przystąpiono do naprawy. Również podczas tego manewru powstały zatory na szlaku, ponieważ skład nie mógł jechać szybciej będąc w trybie jazdy awaryjnej. Dałoby się szybciej jedynie zapinając skład do lokomotywy przykładowo manewrowej należącej do PKP Cargo … i tak koło się toczy.
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024