Warszawa: Składy zespolone dla PKP Intercity
Na początku sierpnia PKP Intercity rozpisze przetarg na zakup 20 składów zespolonych. Będzie to pierwszy taki zakup w historii polskiej kolei. Koszt przedsięwzięcia wyniesie niemal 400 mln euro. Pierwsze pociągi nowej generacji mogące jechać powyżej 200 km/h wjadą na nasze tory na przełomie 2011 i 2012 roku.
Składy zespolone, w najszerszym ujęciu, to pociągi pasażerskie wyposażone we własny napęd trakcyjny (odrębna lokomotywa nie jest konieczna). Posiadają stałe zestawienie składu (nie włącza się i nie wyłącza poszczególnych wagonów jak konieczne jest to w tradycyjnym składzie) i osiągają prędkość użytkową powyżej 200 km/h.
PKP Intercity korzystając ze wzorów europejskich realizuje projekt kolei dużych prędkości w dwóch etapach. Pierwszym jest zakup składów zespolonych klasy drugiej, a zatem pociągów jadących z prędkością 190 km/h –250 km/h po obecnie istniejących torach. Drugi etap, czyli zakup składów jadących z prędkością do 350 km/h, związany będzie z budową tzw. Ygreka czyli szybkiej trasy łączącej Warszawę –Łódź –Poznań i Wrocław.
Kupowane teraz przez PKP Intercity składy będą osiągały prędkość maksymalną 250 km/h przy prądzie zmiennym, długość składu wyniesie około 200 m, a liczba miejsc dla pasażerów w zależności od wybranego modelu może wynieść od 380 do 420 foteli. Składy będą miały trzy systemy zasilania (3kV, 15kV i 25kV).
Obecnie koszt jednego składu zespolonego waha się w granicach od 16 do 29 mln euro. Na koszt inwestycji wpływają czynniki takie jak: wielkość zamówienia, standard wyposażenia wnętrza, ilość wagonów i miejsc, ewentualne zastosowanie opcji przechyłu pudła wagonu. Spółka koszt zakupu składów pokryje środkami własnymi, wpływami z emisji obligacji, podniesieniem kapitału zakładowego poprzez emisję akcji na GPW, dofinansowaniem z Unii Europejskiej i kredytem bankowym.
Składy zespolone to nie tylko szybkość i większy komfort podróży, to również większe bezpieczeństwo, oszczędność energii, oraz mniejsze koszty eksploatacyjne wynikające z większej bezawaryjności taboru. W ten sposób Spółka będzie mogła tym samym taborem obsługiwać więcej połączeń. Kupione składy kursować będą do Gdańska, Krakowa, Katowic i Poznania. Na tych właśnie trasach, zmodernizowanych przez Polskie Linie Kolejowe –zarządcę infrastruktury kolejowej w Polsce, najlepiej da się wykorzystać przewagi składów nad tradycyjnymi pociągami.