Warszawa: Ruszają budowy na kolei
Kolejarze cieszą się. Do końca października tego roku podpisano już prawie tyle kontraktów na modernizację linii kolejowych z funduszy unijnych co w sumie do końca 2005 roku –czytamy w Gazecie Wyborczej. Modernizacja na kolei ruszyła z kopyta. – W tym roku PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały już 26 kontraktów współfinansowanych z funduszy europejskich na kwotę 420 mln euro. Do końca 2005 roku podpisano w sumie 42 umowy na kwotę niewiele większą, bo 460 mln euro – cieszy się Krzysztof Celiński, prezes PKP PLK. Kolejarze zdają sobie sprawę, że to kropla w morzu – w Polsce jest 19 tys. km linii kolejowych, ale przez brak pieniędzy na inwestycje w ubiegłych latach aż jedna trzecia z nich nadaje się do zamknięcia, a tylko około 5 proc. torów jest przystosowana do jazdy z prędkością większą niż 120 km/godz. Ostatnie trzy umowy na kwotę ponad 60 mln euro podpisano we wtorek. Chodzi tu o warty 20 mln euro kontrakt na modernizację poznańskiego węzła kolejowego. W ramach umowy firma Trakcja Polska PKRE oraz PKP Energetyka zmodernizują m.in. sieć trakcyjną i system zasilania na linii ze Swarzędza do Poznania Junikowo. Kilka miesięcy temu podpisano już umowy m.in. na modernizację torów. Dlaczego umów nie podpisano razem? Bo w pierwszym przetargu wszystkie oferty były za wysokie. Kolejne kontrakty dotyczą likwidacji tzw. wąskich gardeł, czyli odcinków, na których pociągi ze względu na zły stan infrastruktury muszą zwalniać nawet do 40 km/godz. – w całej Polsce jest ich około 6 tys.! W ramach podpisanej we wtorek umowy wymienione ma być m.in. 19 km torów oraz 19 rozjazdów na trasie Warszawa – Poznań oraz 87 km torów na odcinku Nowa Sól – Zielona Góra – Rzepin. Przełoży się to na szybkość jazdy pociągami. Pierwszy remont skróci czas przejazdu o około 12 minut, a drugi aż o 24 minuty. Największą obecnie prowadzoną inwestycją kolejową jest modernizacja części linii kolejowej pomiędzy Warszawą a Łodzią. Modernizacja pierwszego odcinka Łódź – Skierniewice ma kosztować ponad 200 mln euro. Jak zapewniają przedstawiciele resortu transportu prace na odcinku idą bardzo sprawnie i nawet wyprzedzają harmonogram działań.