Warszawa: Restrukturyzacja długu PKP Przewozy Regionalne
W związku z nieścisłymi informacjami zawartymi w komunikacie PKP SA z 30 października 2009 roku, Zarząd spółki PKP Przewozy Regionalne informuje, że obowiązująca Ugoda Restrukturyzacyjna zakłada wymagalność spłat należności wobec Grupy PKP dopiero w dniu 29 listopada 2009 roku.
Ponadto Zarząd PKP Przewozy Regionalne informuje, że propozycja spłaty zadłużenia, wcześniej skonsultowana z Radą Nadzorczą spółki, została przekazana do PKP SA 26 października br. Do dziś PKP SA nie odniosły się jednoznacznie do przedstawionych wówczas informacji.
Należy również zwrócić uwagę, że niezależnie od zapisów Ugody Restrukturyzacyjnej dotyczących spłat zadłużenia, PKP Przewozy Regionalne z własnej woli na bieżąco regulowały większość wierzytelności. Wpłaty te zostały wstrzymane dopiero po zablokowaniu przezkomornika –na wniosek PKP Intercity –kont bankowych naszej spółki. Tym samym, wstrzymanie spłat po 9 października br. nie było przez nas zawinione.
Biorąc pod uwagę powyższe działanie PKP Intercityoraz przekazywanie przez PKP SA informacji o zaległościach, nasuwa się pytanie, czy działanie spółki PKP IC –należącej do Grupy PKP –nie jest działaniem na szkodę spółek Grupy PKP i jej samej.
Należy pamiętać, że w momencie usamorządowienia PKP PR, zadłużenie spółki wraz z rezerwami na zobowiązania, na które nie znaleziono pokrycia, wynosiło 360 mln zł.
Jednocześnie Zarząd PKP PR pragnie zaznaczyć, że spółka mimo trwającego procesu restrukturyzacyjnego, cały czas rozwija i ulepsza swoją ofertę chcąc zapewnić pasażerom w całej Polsce większą dostępność usług. Jednym z przykładów takich działań było wprowadzenie pociągów interREGIO, które –dzięki atrakcyjnej cenie –spotkały się z bardzo dużym zainteresowaniem pasażerów. W krótkim czasie stały się ważną alternatywą dla istniejących już połączeń na rynku, a także wzmocnieniem połączeń lokalnych.
Niestety, aktualne działania PKP IC oraz PKP SA mogą być odbierane jako próba wyeliminowania interREGIO z rynku usług jako rynkowej konkurencji. Taka sytuacja jest bardzo niepokojąca, gdyż może doprowadzić do zmonopolizowania przez PKP IC przewozów ponadregionalnych i –tym samym –do ograniczenia polskim pasażerom dostępu do alternatywnych usług.