Warszawa: Remont tunelu zakończy się 9 grudnia
16 sierpnia br. w siedzibie PKP PLK SA. Oddział Regionalny w Warszawie odbyła się konferencja prasowa, na której przedstawiony został aktualny stan zaawansowania prac remontowych oraz informacja o konieczności przedłużenia remontu do 9 grudnia br. Realizacja przyjętego harmonogramu prac remontowych do końca lipca przebiegała bez znaczących zmian. W trakcje robót demontażu nawierzchni torowej oraz usuwania całej warstwy podsypki tłuczniowej na całej długości tunelu za wyjątkiem 80 mb – odkopano płytę żelbetową (102 płyty oddzielone od siebie dylatacjami). Stan płyty jest na większej części poprawny natomiast na około 20 % są uszkodzenia wymagające naprawy. Ekspertyza i ocena stanu dokonana przez specjalistów z Instytutu Techniki Budowlanej pod przewodnictwem Pana Profesora Lecha Wysokińskiego stwierdza spękanie i klawiszowanie wynikające z nierównomiernych osiadań gruntu. Badania wykazały, że w okresie eksploatacji doszło do uplastycznienia nawodnionych gruntów małospoistych z dużą zawartością frakcji plastycznych. Stan taki spowodował klawiszowanie i spękania kilku płyt (najgorszy odcinek to środek tunelu ul. Krucza –Nowy Świat). Dla uzyskania wymaganych parametrów geotechnicznych gruntu konieczna jest stabilizacja ośrodka gruntowego przez zastosowanie inekcji wzmacniających oraz wbudowania mikropali pod kilkoma płytami. 6 płyt musi być wymieniona. Po dokonaniu tych robót będą kontynuowane roboty wg. pierwotnego projektu z wyjątkiem budowy płyty podłożowej zadanie te przejmie dotychczasowa płyta po częściowej jej naprawie, zostanie także zmniejszona grubość płyty podtorowej z uwagi na wyższe położenie płyty podłożowej. Zadanie wymaga bardzo dużego wysiłku ze strony Biura Projektów Metroprojekt, konsultanta w zakresie naprawy gruntów i płyty podłożowej Instytutu Techniki Budowlanej, Konsultanta w zakresie nawierzchni bezpodsypkowej Politechniki Warszawskiej, Instytutu Dróg i Mostów, konsultantów w zakresie ochrony przed przenoszeniem wibracji i hałasu (następują zmienione warunki z uwagi na mniejszą grubość płyty podtorowej), zespołu z Politechniki Krakowskiej pod kierownictwem profesora Stypuły oraz największego wysiłku ze strony wykonawcy modernizacji tj. Konsorcjum Warszawa w składzie POLIMEX- MOSTOSTAL i PRZEDSIĘBIORSTWO ROBÓT KOMUNIKACYJNYCH – 7 SA. Roboty naprawcze gruntu i istniejącej płyty żelbetowej muszą być wykonane w pierwszej kolejności co koliduje z pozostałymi pracami pozostałymi do wykonania, a przede wszystkim z budową płyty podtorowej którą będzie można wykonać po wykonaniu prac które nie były planowane. W związku z tym wykonawca modernizacji musi zmienić częściowo technologię wykonania a to wpłynie na termin modernizacji tunelu i nastąpi wydłużeniu terminu zakończenia prac. Zakłada się że otwarcie dla ruchu pociągów linii średnicowej nastąpi w dniu 9 grudnia / wydłużenie o 5 tygodni/.