Warszawa: Postęp prac przy usamorządowieniu PKP PR
inforail
09.09.2008 13:22
Warszawa: Postęp prac przy usamorządowieniu PKP PR
Informacja o przebiegu procesu usamorządowienia PKP Przewozy Regionalne Sp. z o. o.
I. Podstawy prawne –stan
1. Ustawa z dnia 25 kwietnia 2008r. o zmianie ustawy o komercjalizacji restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”Dz.U nr 97/08.
Należące do Skarbu Państwa udziały w PKP Przewozy Regionalne Sp. z o. o. obejmą samorządy województw w proporcji określonej przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia. Rozporządzenie przedstawione do zaopiniowania przez Ministra Infrastruktury przesunięto w czasie do momentu uzgodnienia postulowanych pod adresem Rządu spraw związanych z oddłużeniem, rekompensatą, modernizacją taboru.
2. Projekt Ustawy z dnia …. o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”oraz Ustawy o transporcie kolejowym. Niekorzystne zapisy dla samorządu wzmacniające monopol PKP wokół usamorządowionej PKP Przewozy Regionalne Spółka z o. o. w wyniku działań
przedstawicieli samorządu zostały usunięte. Zapisy porządkujące i umożliwiające przejmowanie infrastruktury przez samorząd wprowadzono do projektu. Projekt skierowany na posiedzenie Sejmu.
II. Finansowy
Zespół powołany przez Konwent Marszałów RP wspomagany merytorycznie dyrektorami departamentów w sposób ciągły postuluje o: pełne oddłużenie spółki, rekompensatę za utracone przychody z wyłączenia przewozów międzywojewódzkich lub ich pozostawienie w spółce, określenie potrzeb modernizacyjno –zakupowych taboru i ich źródeł finansowania. Spotkanie Zespołu na szczeblu PKP S.A. i Ministra Infrastruktury nie przynosiły rozstrzygnięcia problemu a przedstawione rozwiązania nie znalazły akceptacji Zespołu: przedstawiony biznesplan nie odpowiada na pytania o wielkość i jej rekompensaty po wyłączeniu części przewozów międzywojewódzkich, zakres modernizacji i zakupów nie pozwala się utrzymać i rozwijać a wskazane źródła finansowania są samorządowe z założoną neutralnością Budżetu Państwa I zostały przeniesione na poziom Kancelarii Premiera.
III. Pracownicze
1. Przedstawiony materiał przez stronę PKP nie zawiera określenia racjonalności przemieszczania pracowników ze spółki wraz z prognozowanym majątkiem do IC.
2. Struktura zatrudnienia, płac, miejsc zatrudnienia wraz z brakiem systemu szkolenia i naboru wraz z zawartymi porozumieniami związkowymi utrudni a co najmniej w przeciągu dwóch lat uniemożliwi pełną majątkową, finansową i zatrudnieniową restrukturyzację spółki.
IV. Organizacyjne
1. Strategia Rządowa dla transportu kolejowego przyjętą poprawką w grudniu 2007r. nakazuje wyłączenie ze spółki PKP Przewozy Regionalne przed usamorządowieniem przewozów międzywojewódzkich. Realizowana jest częściowo z zamiarem przekazania części pociągów wraz z niewspółmiernymi większymi zasobami do spółki IC z pozostawieniem w spółce PKP Przewozy Regionalne większości niedochodowych przewozów międzywojewódzkich.
2. Proponowane rozwiązanie powoduje: dzielenie dotacji rządowych na dwie spółki PKP IC i PKP PR tj. spółki wedle ustawy prowadzące przewozy międzywojewódzkie, brak racjonalnej podstawy przekazania nowo zakupionego taboru –EZT „Łódź”z jednej spółki prowadzącej przewozy międzywojewódzki PKP PR do innej spółki prowadzącej przewozy międzywojewódzkie PKP IC, zagrożenie braku finansowania przez samorządy przewozów
międzywojewódzkich, które nie są zadaniem własnym samorządu po przekazaniu zasobów kadrowych i majątkowych do IC oraz ograniczenie kursowania pociągów międzywojewódzkich powodując konflikty społeczne.
I. Podstawy prawne –stan
1. Ustawa z dnia 25 kwietnia 2008r. o zmianie ustawy o komercjalizacji restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”Dz.U nr 97/08.
Należące do Skarbu Państwa udziały w PKP Przewozy Regionalne Sp. z o. o. obejmą samorządy województw w proporcji określonej przez Radę Ministrów w drodze rozporządzenia. Rozporządzenie przedstawione do zaopiniowania przez Ministra Infrastruktury przesunięto w czasie do momentu uzgodnienia postulowanych pod adresem Rządu spraw związanych z oddłużeniem, rekompensatą, modernizacją taboru.
2. Projekt Ustawy z dnia …. o zmianie ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe”oraz Ustawy o transporcie kolejowym. Niekorzystne zapisy dla samorządu wzmacniające monopol PKP wokół usamorządowionej PKP Przewozy Regionalne Spółka z o. o. w wyniku działań
przedstawicieli samorządu zostały usunięte. Zapisy porządkujące i umożliwiające przejmowanie infrastruktury przez samorząd wprowadzono do projektu. Projekt skierowany na posiedzenie Sejmu.
II. Finansowy
Zespół powołany przez Konwent Marszałów RP wspomagany merytorycznie dyrektorami departamentów w sposób ciągły postuluje o: pełne oddłużenie spółki, rekompensatę za utracone przychody z wyłączenia przewozów międzywojewódzkich lub ich pozostawienie w spółce, określenie potrzeb modernizacyjno –zakupowych taboru i ich źródeł finansowania. Spotkanie Zespołu na szczeblu PKP S.A. i Ministra Infrastruktury nie przynosiły rozstrzygnięcia problemu a przedstawione rozwiązania nie znalazły akceptacji Zespołu: przedstawiony biznesplan nie odpowiada na pytania o wielkość i jej rekompensaty po wyłączeniu części przewozów międzywojewódzkich, zakres modernizacji i zakupów nie pozwala się utrzymać i rozwijać a wskazane źródła finansowania są samorządowe z założoną neutralnością Budżetu Państwa I zostały przeniesione na poziom Kancelarii Premiera.
III. Pracownicze
1. Przedstawiony materiał przez stronę PKP nie zawiera określenia racjonalności przemieszczania pracowników ze spółki wraz z prognozowanym majątkiem do IC.
2. Struktura zatrudnienia, płac, miejsc zatrudnienia wraz z brakiem systemu szkolenia i naboru wraz z zawartymi porozumieniami związkowymi utrudni a co najmniej w przeciągu dwóch lat uniemożliwi pełną majątkową, finansową i zatrudnieniową restrukturyzację spółki.
IV. Organizacyjne
1. Strategia Rządowa dla transportu kolejowego przyjętą poprawką w grudniu 2007r. nakazuje wyłączenie ze spółki PKP Przewozy Regionalne przed usamorządowieniem przewozów międzywojewódzkich. Realizowana jest częściowo z zamiarem przekazania części pociągów wraz z niewspółmiernymi większymi zasobami do spółki IC z pozostawieniem w spółce PKP Przewozy Regionalne większości niedochodowych przewozów międzywojewódzkich.
2. Proponowane rozwiązanie powoduje: dzielenie dotacji rządowych na dwie spółki PKP IC i PKP PR tj. spółki wedle ustawy prowadzące przewozy międzywojewódzkie, brak racjonalnej podstawy przekazania nowo zakupionego taboru –EZT „Łódź”z jednej spółki prowadzącej przewozy międzywojewódzki PKP PR do innej spółki prowadzącej przewozy międzywojewódzkie PKP IC, zagrożenie braku finansowania przez samorządy przewozów
międzywojewódzkich, które nie są zadaniem własnym samorządu po przekazaniu zasobów kadrowych i majątkowych do IC oraz ograniczenie kursowania pociągów międzywojewódzkich powodując konflikty społeczne.
W wyniku ostatniego spotkania w Kancelarii Premiera wspólnie postanowiono:
1. Podzespół finansowy pod przewodnictwem Wicemarszałka Wojciecha Jankowiaka przy współudziale przedstawicieli MI, PKP S.A., PKP PR ustali i oceni nowelizację biznes planu wykonanego przez PKP S.A. co do czasookresu, wariantowości, analizy wrażliwości, analizy wskaźnikowej, wielkości rekompensaty po wyłączeniu przewozów międzywojewódzkich.
2. Podzespół majątkowo –taborowy pod kierownictwem Wicearszałka Romana Ciepieli przy współudziale przedstawicieli MI, PKP S.A., PKP PR określi i zweryfikuje zakres potrzebnej modernizacji i zakupu taboru. Pierwsze spotkanie 3 września w siedzibie PKP PR. Sporne zaplecza techniczne do przekazania PKP PR będą negocjowane oddzielnie przez zainteresowane województwa.
3. Podzespół ds. pracowniczych pod kierownictwem Wicemarszałka Bogdana Rzońcy przy współudziale przedstawicieli MI, PKP S.A., PKP PR dokona analizy zatrudnienia obecnego stanu i prognozowanych potrzeb wariantowo z wyłączeniem i bez wyłączania przewozów międzywojewódzkich. Wypracowane wnioski zostaną przedstawione na zebraniu plenarnym zespołu. Zespół wyłoniony przez Konwent Marszałków prowadzący sprawy usamorządowienia kierowany jest przez Przewodniczącego Konwentu Marszałków Pana W. Husejko w składzie:
Pan Wojciech Jankowiak –Wicemarszałek Woj. Wielkopolskiego
Pan Bogdan Rzońca –Wicemarszałek Woj. Podkarpackiego
Pan Roman Ciepiela –Wicemarszałek Woj. Małopolskiego
Pan Jacek Sobczak –Wicemarszałek Woj. Lubelskiego
Pan Piotr Szprendałowicz –Wicemarszałek Woj. Mazowieckiego
Pan Bartosz Nowacki –Członek Zarządu Woj. Kujawsko-Pomorskiego
Pan Piotr Spyra –Członek Zarządu Woj. Śląskiego
Pan Jerzy Kriger –Dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Woj. Wielkopolskiego
Pan Bogdan Mucha – Z-ca Dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Woj. Lubuskiego
Pan Jacek Guzik – Kierownik Oddziału Transportu, Departament Geodezji, Transportu i Gospodarki Mieniem Urzędu Marszałkowskiego Woj. Podkarpackiego
Pan Jacek Stumpf –Dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego
Pan Tomasz Moraczewski – Dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Woj. Kujawsko –Pomorskiego
1. Podzespół finansowy pod przewodnictwem Wicemarszałka Wojciecha Jankowiaka przy współudziale przedstawicieli MI, PKP S.A., PKP PR ustali i oceni nowelizację biznes planu wykonanego przez PKP S.A. co do czasookresu, wariantowości, analizy wrażliwości, analizy wskaźnikowej, wielkości rekompensaty po wyłączeniu przewozów międzywojewódzkich.
2. Podzespół majątkowo –taborowy pod kierownictwem Wicearszałka Romana Ciepieli przy współudziale przedstawicieli MI, PKP S.A., PKP PR określi i zweryfikuje zakres potrzebnej modernizacji i zakupu taboru. Pierwsze spotkanie 3 września w siedzibie PKP PR. Sporne zaplecza techniczne do przekazania PKP PR będą negocjowane oddzielnie przez zainteresowane województwa.
3. Podzespół ds. pracowniczych pod kierownictwem Wicemarszałka Bogdana Rzońcy przy współudziale przedstawicieli MI, PKP S.A., PKP PR dokona analizy zatrudnienia obecnego stanu i prognozowanych potrzeb wariantowo z wyłączeniem i bez wyłączania przewozów międzywojewódzkich. Wypracowane wnioski zostaną przedstawione na zebraniu plenarnym zespołu. Zespół wyłoniony przez Konwent Marszałków prowadzący sprawy usamorządowienia kierowany jest przez Przewodniczącego Konwentu Marszałków Pana W. Husejko w składzie:
Pan Wojciech Jankowiak –Wicemarszałek Woj. Wielkopolskiego
Pan Bogdan Rzońca –Wicemarszałek Woj. Podkarpackiego
Pan Roman Ciepiela –Wicemarszałek Woj. Małopolskiego
Pan Jacek Sobczak –Wicemarszałek Woj. Lubelskiego
Pan Piotr Szprendałowicz –Wicemarszałek Woj. Mazowieckiego
Pan Bartosz Nowacki –Członek Zarządu Woj. Kujawsko-Pomorskiego
Pan Piotr Spyra –Członek Zarządu Woj. Śląskiego
Pan Jerzy Kriger –Dyrektor Departamentu Transportu Urzędu Marszałkowskiego Woj. Wielkopolskiego
Pan Bogdan Mucha – Z-ca Dyrektora Departamentu Gospodarki i Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Woj. Lubuskiego
Pan Jacek Guzik – Kierownik Oddziału Transportu, Departament Geodezji, Transportu i Gospodarki Mieniem Urzędu Marszałkowskiego Woj. Podkarpackiego
Pan Jacek Stumpf –Dyrektor Wydziału Komunikacji i Transportu Urzędu Marszałkowskiego Woj. Śląskiego
Pan Tomasz Moraczewski – Dyrektor Departamentu Infrastruktury Urzędu Marszałkowskiego Woj. Kujawsko –Pomorskiego
Więcej z Działu Kontrakty
PESA z idealną ofertą dla Polregio
09.04.2024
Parowóz Px29-1704 potrzebuje naprawy P5
04.04.2024
Polregio chce zmodernizować SA108-006
03.04.2024
Podkarpackie bez nowych ezt-ów
28.03.2024
Do kupienia EN57-935
11.03.2024
Więcej z Działu Pasażer
Więcej z Działu Prawo
Duża kasa w pociągu z Ukrainy
03.04.2024
PKP trafią do Ministerstwa Infrastruktury
07.03.2024
RegioJet niezadowolony z decyzji UTK
05.03.2024
Sabotaż na linii kolejowej. Jest śledztwo
27.02.2024
Kradli i wpadli. Udana interwencja SOK
19.01.2024
Gruba kasa w pociągu z Ukrainy
04.01.2024
Nie warto grozić kierownikowi pociągu!
19.12.2023
Więcej rządowej kasy na kolej
15.11.2023
Więcej z Działu Przewoźnicy
Więcej z Działu Producenci
Więcej lokomotyw PESA Gama w Cargounit
14.12.2023
Griffin pojechał 240 km/h [FILM]
27.10.2023
12 lokomotyw EURO9000 dla Alpha Trains
25.10.2023
Więcej z Działu Infrastruktura
Bezpieczniej na linii Rail Baltica
10.04.2024
Dworzec w biurowcu. W Słupsku
26.03.2024
Okrąglak ocalony od zapomnienia
21.03.2024