Warszawa: Polsko-niemiecka współpraca w kolejnictwie

29 września br. w Urzędzie Transportu Kolejowego odbyło się uroczyste posiedzenie inaugurujące współpracę w ramach projektu „Wzmocnienie zdolności instytucjonalnych w celu wdrożenia unijnych regulacji rynku kolejowego”współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej. Beneficjentami tego projektu są Urząd Transportu Kolejowego oraz Ministerstwo Transportu. W realizacji poszczególnych działań wezmą udział także przedstawiciele poszczególnych podmiotów funkcjonujących na rynku transportu kolejowego w Polsce, zarówno krajowych przewoźników kolejowych jak i zarządców infrastruktury kolejowej. Instytucje partnerskie dla polskich beneficjentów reprezentowane będą w ramach projektu przez Federalne Ministerstwo Transportu i Budownictwa (BMVBS), Federalny Urząd ds. Kolejnictwa (EBA) oraz Koleje Niemieckie (DB AG). W ramach tego projektu w ciągu ośmiu miesięcy, zagraniczni eksperci reprezentujący wymienione podmioty, przy współpracy z ekspertami polskimi dokonają przeglądu obowiązujących przepisów polskiego prawa z zakresu regulacji rynku kolejowego, pod względem ich zgodności z odpowiednimi przepisami europejskimi oraz zaproponują niezbędne zmiany i uzupełnienia. Dokonają również przeglądu aktualnego systemu opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej obowiązującego w Polsce oraz zaproponują nowe rozwiązania. Wiceprezes Urzędu Transportu Kolejowego Mirosław Antonowicz zwrócił uwagę, że w ramach projektu dużo miejsca zostanie poświęcone metodom ustalania stawek dostępu do infrastruktury. Przypomniał, że od początku działalności UTK wydał około 140 licencji na przewóz towarów i osób. W opinii Ralfa Schweinsberga –wiceprezesa Federalnego Urzędu ds. Kolejnictwa projekt dotyczy najważniejszych celów europejskiej polityki transportowej w odniesieniu do sektora kolejowego jakimi są: liberalizacja, regulacja i harmonizacja. Norbert Kuna –kierownik projektu ze strony niemieckiej wyraził nadzieję, że jego realizacja przyczyni się do rozwoju kolejnictwa w naszym kraju, a ze względu na położenie Polski i Niemiec rozwiązania problemów transportu kolejowego w Europie.