Warszawa: Polski odcinek Rail Baltica znacznie podraża koszty budowy

inforail
14.04.2008 12:48

Jak piszą litewskie gazety Lietuvos rytas oraz PažinčiųPenki, budowa normalnotorowej linii kolejowej Rail Baltica, która połączy Helsinki, Tallin, Rygę i Kowno z Warszawą, Berlinem i Budapesztem, będzie kosztowała znacznie więcej, niż to początkowo planowano w 2000 roku. Komisja transportu i turystyki Parlamentu Europejskiego oceniła te badania, które przeprowadzono na zamówienie firmy Pricewaterhouse Coopers. Opisano w nich także i to, w porównaniu z danymi z 2004 r., na ile będzie droższe zbudowanie tej magistrali kolejowej według wytycznych projektu TEN-T.
W ramach trzydziestu najważniejszych projektów TEN-T znalazła się także Rail Baltica, która pozwoli na normalnotorowe połączenie Finlandii, Litwy i Estonii z resztą europy. Według wcześniejszych kalkulacji, koszty Rail Baltica miały wynieść 9,15 mld litów (ok 2,65 mld euro). Według oceny Pricewaterhouse Coopers, suma ta może podnieść się do 14,94 mld litów (około 4,327 mld euro).
Powiększone koszty tej inwestycji fachowcy tłumaczą przede wszystkim faktem, że według wstępnych kalkulacji sprzed prawie 10 lat, nie figurowało jeszcze zbudowanie ok 350-kilometrowego odcinka Polskiego.